Skulker skolen for å surfe på stranda, opplever sitt verste mareritt

Myndighetene viser fingeren til reklamebransjen. NB: STERKE BILDER!

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Dette er kanskje den mest sjokkerende statsfinansierte kampanjevideoen du noen gang har sett.

På bare to dager har denne kontroversielle reklamefilmen blitt sett av 3,5 millioner på Youtube.

Formålet er å få slutt på skulking i skolen.

Se den australske kampanjevideoen øverst i saken! Vi advarer mot sterke bilder.

- Viser fingeren Videoen er statlig finansiert og er produsert av Henry Inglis og Aaron McCann, prisvinnende filmskapere fra Perth. De er kjent for å ta i bruk elementer fra skrekkfilmer.

Det kommer tydelig fram i denne reklamefilmen.

- Videoen skal være en motpol til standard reklamefilmer. Det er litt som å vise fingeren til reklamebransjen generelt, sier Inglis til det australske nettstedet news.com.

Kampanjen heter «Set Yourself Free», og er laget på vegne av den australske organisasjonen «Learn for Life». Ifølge filmskaperen skal kundene ha elsket videoen fra første stund.

- Den spiller på andre ideelle reklamefilmer der mennesker bryter med sine egne grenser. Vi skapte en motsetning, sier han.

For sterkt for TV Videoen har skapt en rekke overskrifter i utenlandske medier, og den har tatt av på Youtube.

- Det ser ut som folk liker videoen. Den har hva i helvete-faktoren, sier filmskaperen.

Reklamefilmen kommer aldri til å nå TV-skjermen, denne videoen vil folk bare finne på nettet.

- Du hadde aldri fått noe sånt på TV.