SNAKKER UT: Pilotene som trygt fikk landet Southwest Airlines flygning 1380 deler nå opplevelsen for første gang. Video: CNN Vis mer

Piloten Tammie Jo hylles etter nødlanding:

Skulle ikke vært kaptein på skrekkturen, men byttet vakt med ektemannen

Nå forteller pilothelten Tammie Jo Shults for første gang om nødlandinga 17. april etter at en motor eksploderte og en passasjer ble sugd halvveis ut av et vindu.

NEW YORK (Dagbladet): 20 minutter etter at flyet fra Southwest Airlines tok av fra New York med kurs mot Dallas 17. april i år, startet problemene. En motordel løsnet. Deretter knuste ei rute. Jennifer Riordan (43), som satt like ved, ble sugd halvveis ut av vinduet og døde seinere av skadene.

Kaptein Tammie Jo Shults og copilot Darren Ellisor er blitt hyllet som helter av blant andre USAs president, Donald Trump i Det hvite hus, for hvordan de klarte å lande flyet i Philadelphia til tross for den svært dramatiske situasjonen.

Nå forteller Shults og Ellisor til ABC News om hvordan de opplevde nødlandingen.

- Min første tanke var faktisk. Oi. Nå er vi i gang. Det var svært bråkete. Det var vanskelig å kommunisere av flere grunner, forteller Shults.

- Vi var i en høyde på omtrent 32.000 fot da vi hørte et høyt smell med en påfølgende rask dekompresjon. Min umiddelbare reaksjon var at det var trøbbel med motoren. Men det var svært mye som skjedde på én gang, så jeg forsto ikke helt hva som foregikk, forteller Ellisor til TV-kanalen.

Byttet med ektemannen

Shults forteller hvordan turen begynte som enhver annen arbeidsdag. Egentlig skulle hun ikke engang ha vært om bord på flyet.

Ektemannen hennes, Dean, som også er pilot for Southwest Airlines, var nemlig satt opp som kaptein på flight 1380. Men de to byttet vakter slik at Tammie Jo kunne få være med på sønnens idrettsstevne.

- Dean, som den fantastiske ektemannen han er, sa: Du drar på idrettsstevnet. Jeg bytter og tar din tur. Det var derfor jeg fløy den turen, forklarer Shults.

Opptak av radiokommunikasjonen beskriver hvordan kaptein Shults forteller luftmyndighetene på bakken at de har en brann i motor nummer én.

- Hun var så rolig at det også virket beroligende på oss også, forteller flygeleder Cory Davids, som hjalp til med nødlandingen, til ABC News.

- Southwest 1380 har en motorbrann og er synkende, sier Shults i opptaket fra radiokommunikasjonen.

- Er flyet ditt fysisk i brann? spør flygelederen.

- Nei, det er ikke i brann, men en del av det er forsvunnet. De sa det var et hull og at noen forsvant ut, svarer Shults.

Fryktet for livet

Om bord hadde de 144 passasjerer som fryktet for livet. Noen sendte det de trodde skulle bli deres siste meldinger til sine kjære.

Andre forsøkte å hjelpe Riordan, mens flyet raskt mistet høyde. Inne i cockpiten tok også Shults og Ellisor på seg sine oksygenmasker.

HYLLET: Pilotene Tammie Jo Shults og Darren Ellisor (t.v.) ble hyllet av USAs president Donald Trump i Det hvite hus. Foto: AP Photo/Carolyn Kaster
HYLLET: Pilotene Tammie Jo Shults og Darren Ellisor (t.v.) ble hyllet av USAs president Donald Trump i Det hvite hus. Foto: AP Photo/Carolyn Kaster Vis mer

- På grunn av støyen og andre ting måtte vi være fleksible og bare gjøre det vi har lært gjennom utdanningen. Vi delte på en måte cockpiten mellom oss. Jeg tok meg av flygingen og noe av kommunikasjonen. Han tok seg av alt annet, forteller Shults.

Militær erfaring

Hun var tidligere en jagerflyger i den amerikanske marinen, mens Ellisor hadde erfaring fra det amerikanske luftforsvaret.

I intervjuet forteller de at det gjorde sterkt inntrykk på dem å få vite underveis at noen var skadd om bord. Samtidig var de aldri i tvil om at de skulle klare å lande flyet.

- Vi måtte kommunisere gjennom maskene. Og så var det bare å fly slik vi har lært. Fly, kommuniser, naviger. I marinen er mottoet «uansett hva det krever», forklarer Shults og legger til:

- Så lenge du har høyde og ideer er du ok. Vi hadde begge deler.