Skulle stusse hekken - ble stuss selv

Da Øivind Robbestad skulle stusse hekken streiket den nyinnkjøpte hekksaksa. Tilbake i butikken ble han fortalt at dette var tilfelle for fire av ti hekksakser.

ØDELAGT:  Øivind Robbestad skulle stusse hekken streiket den nyinnkjøpte hekksaksa. Tilbake i butikken ble han fortalt at dette var tilfelle for fire av ti hekksakser. Foto: Henning Lillegård/Dagbladet.
ØDELAGT: Øivind Robbestad skulle stusse hekken streiket den nyinnkjøpte hekksaksa. Tilbake i butikken ble han fortalt at dette var tilfelle for fire av ti hekksakser. Foto: Henning Lillegård/Dagbladet.Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Da Øivind Robbestad skulle klage på hekksaksa, fikk han vite at nær halvparten av de som hadde kjøpt den samme saksa hadde levert inn klage.

Øivind dro til Biltema for å kjøpe ny hekksaks for å pynte opp før nasjonaldagen. Etter bare noen minutter visste det seg at det ikke ble noen umiddelbar suksess. Den nye hekksaksa hostet og harket, før til slutt hele toppdekslet fløy av saksa.

Irriterende - Da spratt det fjær og deler i alle retninger, og hekksaksa sluttet å virke. Det var ganske irriterende, men det var bare å bite i det sure eple og stille seg i køen igjen, sier Øivind. På nytt bar det til Biltema i håp om at det var en «mandagssaks» og at hekken kunne klippes i tide.

I butikken ble han mildt sagt forundret over svaret han fikk den butikkansatte i skranken.

- Jeg ville ha en ny hekksaks, men spurte først om det var mange som hadde klaget på produktet. Jeg fikk til svar at jeg var den første som hadde klaget så lagt i år. Da jeg spurte om noen hadde klaget på den tidligere, fikk jeg til svar at det var rundt 40 prosent av de som hadde kjøpt hekksaga som kom tilbake for å klage året før. Da bestemte jeg meg for å heve kjøpet, sier Øivind Robbestad.

Han har selv jobbet som forretningsmann i store deler av livet, og ble litt stuss over svaret.

- Hadde jeg operert med 40 prosent feilvarer i min bransje hadde jeg vært ferdig i forretningslivet. Første regel i business er at varen man selger fungerer, hvis ikke tar man den ut av hyllene til noen forsikrer deg om at varene er salgbar, sier Robbestad.

- Stemmer ikke Da Dagbladet dro til Biltema sammen med kunden for å undersøke saken, var hekksaksen fortsatt til salgs i butikken. Daglig leder hadde ikke anledning til å møte kunden, og han ville heller ikke intervjues av Dagbladet. På epost svarer svarer administrerende direktør i Biltema Tommy Fredriksen følgende på våre spørsmål.

- Kan Biltema være bekjent av å selge produkter dere selv anslår til å ha en feilvaremargin på 40 prosent?

- Denne påstanden medfører ikke riktighet. Det er ikke mulig for en ansatt å se feilvaremargin. Det er heller ikke tilfelle at produktet har 40 prosent feilvaremargin, det korrekt er at dette produktet har 2,8 prosent bytte eller retur. En klassisk feil på denne varen er at kunden benytter ordinær bensin, mens man må benytte oljebasert, skriver Fredriksen.

Tommy Fredriksen skriver at Biltemas produkter kontrolleres hver dag, og at produkter som passerer «unormale» verdier blir sendt for utredning umiddelbart.

- Har du forståelse for at kunden i dette tilfellet føler at han ikke blir tatt på alvor?

- Vi beklager om kunden ikke har blitt håndtert etter våre regler og rutiner om bytte og retur. Jeg har forstått det slik at kunden har fått ordnet med en bytte, retur eller hevet kjøp.

- Hvorfor er produktet fortsatt til salg i deres butikk?

- Det er ikke noe feil med produktet. Uansett blir det nå gjort en dobbeltkontroll på produkter etter deres henvendelse, sier Fredriksen.

- Er det tilbakevendende eller gjentakende problem at dere selger produkter som må reklameres på grunnet feil?

- Biltema stopper produkter umiddelbart om vi oppdager problemer med produkter. Biltema er ikke tjent med å selge produkter som kunden ikke er fornøyd med, skriver Fredriksen.

- Hvilket signal sender dere ut ved å selge et produkt hvor nesten halvparten av de solgte varene blir klaget på?

- Dette er ikke tilfelle. Man må se på totalsalget som viser normale retur på denne varen. Det er helt naturlig at man tidlig i en sesong har høyere retur, da produkter som er solgt tidligere år kommer inn for service og vedlikehold, skriver administrerende direktør i Biltema Tommy Fredriksen.

UTEN HEKKSAKS: Øivind Robbestad ville først bytte hekksaksa, men endte opp med å heve kjøpet. Foto: Henning Lillegård/Dagbladet.
UTEN HEKKSAKS: Øivind Robbestad ville først bytte hekksaksa, men endte opp med å heve kjøpet. Foto: Henning Lillegård/Dagbladet. Vis mer