Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Skulle vare i 20 år - sank etter to dager

- Ny asfalt på dårlig vei som å beise råttent hus.

ETTER TO DAGER: Deler av fylkesvei 162 mellom Dokka og Snertingdal i Oppland sank sammen mens den nye asfalten fortsatt var varm. Mandag starter Vegvesenet jobben på nytt. Foto: Statens vegvesen.
ETTER TO DAGER: Deler av fylkesvei 162 mellom Dokka og Snertingdal i Oppland sank sammen mens den nye asfalten fortsatt var varm. Mandag starter Vegvesenet jobben på nytt. Foto: Statens vegvesen. Vis mer

Endelig skulle den bulkete og hullete veien bli oppgradert med ny asfalt.

I samme slengen skulle Statens vegvesen forlenge levetiden til det nye asfaltdekket med noen år med et nytt middel.

Metoden var å stabilisere veifundamentet under den nye asfalten med et økologisk og miljøvennlig, biologisk bindemiddel ned i ca. 30 centimeters dybde.

Denne løsningen fungerte ikke, snarere tvert i mot. To dager etter at asfalten var lagt sist uke, hadde det «stabiliserte» veifundamentet sunket sammen.

Hjulsporene på deler av fylkesvei 162 mellom Dokka og Snertingdal i Oppland ble brått så dype at trafikken hadde problemer med å komme over den nyoppussede strekningen.

Allerede mandag starter Vegvesenet med å gjøre jobben på nytt.

- Vi beklager til trafikantene. Vi må sjekke ut nye metoder og materialer, gjerne naturvennlige, innimellom. Denne gangen funket det ikke, sier seksjonssjef og vedlikeholdsanvarlig i Asbjørn Stensrud i Statens vegvesen Oppland til Dagbladet.

Han forklarer bakgrunnen for «eksperimentet»: - Forsterkningsstoffet i veifundamentet har i alle år vært oljebaserte bitumen, som også er en av de tradisjonelle komponentene i selve toppdekket asfalt. Også asfalt har vært sammensatt av oljebaserte ingredienser i mange år.

- Nå har forskere funnet ut at tre- og plantestoffet lignin skal ha de samme egenskapene til å stabilisere veifundamentet under asfalten.

Og fortsetter: - Det har fungert stabiliserende på andre veistrekninger. Men ikke her, uten at vi helt kan fastslå at det er naturstoffet som er årsaken.

Dårlig fylkesvei

NYE ERFARINGER: Seksjonssjef Asbjørn Stensrud starter jobben på nytt allerede mandag. Foto: Statens vegvesen.
NYE ERFARINGER: Seksjonssjef Asbjørn Stensrud starter jobben på nytt allerede mandag. Foto: Statens vegvesen. Vis mer

Strekningen er en såkalt dårlig fylkesvei med sviktende bæreevne. Med dagens tunge trafikk fungerer ikke veien like uproblematisk som da den ble bygd for enklere og lettere trafikk.

Oppland Arbeiderblad (krever innlogging) fortalte først om den nyasfalterte veien som ble ubrukelig på direkten.

4,5 kilometer av den nyopprustede strekningen ble behandlet med det tradisjonelle bitumen-stoffet før asfaltering.

To kilometer ble testet med biologisk stabiliseringsmateriale, og det var der noen punkter av veien «forsvant».

En million pr. kilometer

Selve asfalten er desidert største kostnad ved vedlikehold av gamle veier. Prisen er ca. en million kroner pr. kilometer. Med god grunn under skal asfalten holde 18-20 år på veier med liten trafikk.

Levetiden på asfalt på veier med mye og tung trafikk, varierer ut fra trafikkmengde og piggdekkandel.

Piggdekk øker slitasjen og fører til hyppigere asfaltering på grunn av spordannelse, påpeker Stensrud.

Vedlikeholdssjefen i Oppland er veldig klar på det største problemet med veier som ikke var bygd for dagens trafikk:

- Vann er veiens verste fiende. Først må grøfter og stikkrenner ordnes. Og hvis det er grunn under med mye finmasket stoff, må den byttes ut med grus og pukk.

- Å legge asfalt rett på dårlig grunn, er som å beise et hus med råtten kledning, sammenlikner seksjonssjef Asbjørn Stensrud i Statens vegvesen Oppland.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling