Skuta på rett kjøl

Sjefspirat Terje Formoe har endelig klart å snu den negative inntektsutviklingen. Nå skal det feires. Sabeltann fyller nemlig 30 år.

KONGEN PÅ HAVET: Det lukter ikke gull, men Terje Formoe har klart å snu den negative inntekts- og resultatutviklingen for selskapet Kaptein Sabeltann AS. Nå vil ha erobre verden. Foto: Ole Martin Buene/Kristiansand Dyrebark.
KONGEN PÅ HAVET: Det lukter ikke gull, men Terje Formoe har klart å snu den negative inntekts- og resultatutviklingen for selskapet Kaptein Sabeltann AS. Nå vil ha erobre verden. Foto: Ole Martin Buene/Kristiansand Dyrebark.Vis mer

(Finansavisen): Det er 30 år siden Terje Formoe spilte den første Kaptein Sabeltann-forestillingen i Kristiansand Dyrepark. Siden har Kyrre Haugen Sydness tatt over rollen som «kongen på de syv hav» og forestillingen har solgt 1,6 millioner billetter.

Salgsinntektene til selskapet bak kveldsforestillingene, Kaptein Sabeltann AS, toppet ut i 2013 og er nær halvert. Men den negative inntektsutviklingen gjorde en helomvending i fjor. Da gikk billettinntektene opp 19,8 prosent til 6,6 millioner kroner.

– Skal jeg være helt ærlig, så vet jeg nesten ikke hva inntektsøkningen skyldes. For meg er det bare naturlig svingninger, sier sjefspirat Terje Formoe.

I samme stil dundret resultatet opp 1,1 millioner kroner til 1,6 millioner kroner.

– Lønnsomheten går også opp og ned.

Ekstraforestillinger og ny film

I forbindelse med jubileet holder kapteinen og hans mannskap dagsforestillinger i Kristiansand Dyrepark gjennom hele sommeren. I tillegg fylles hovedscenen med nær 3.000 publikummere nesten hver kveld i hele juli for å se «Kaptein Sabeltann og Grusomme Gabriels skatt».

– Alle i dyreparken har mulighet til å ta del i en rekke Sabeltann-opplevelser i sommer. Dagen starter klokken 8. Da har vi vekking av små pirater med Sabeltann-skuta «Den Sorte Dame» i Abra Havn, forteller Formoe.

Om to måneder lanseres animasjonsfilmen «Kaptein Sabeltann og Den Magiske Diamant» sammen med Qvisten Animation. Filmen er regissert av Rasmus A. Sivertsen og Marit Moum Aune.

– Det er første gang jeg føler at et filmprosjekt er helt riktig. Forventningen er at filmen skal gå bra på norske kinoer, også håper jeg at den slår an i utlandet, sier sjefspiraten.

– Nå er det mer energi og enda mer humor, legger han til.

Forrige Sabeltann-film, «Kaptein Sabeltann og skatten i Lama Rama», hadde 366.000 besøkende på kino i 2014, ifølge tall fra Norsk Filminstitutt.

Vanskeligere å nå ut til barna

Formoe forteller at selskapet jobber hardt med å tilpasse merkevaren til dagens barn og unge.

– Barndommen blir stadig kortere og de unge leker ikke bare tradisjonelt lenger. Nå er det flere skjermer. Derfor lever jeg ikke av det samme som før. I 1992, for eksempel, hadde jeg et vanvittig CD-salg. Sånn er det ikke lenger, sier sjefspiraten.

– Likevel er jeg stolt av at vi tilbyr analoge opplevelser av ypperste kvalitet. I Kristiansand Dyrepark kan barna bruke alle sansene.

Sabeltann-sjefen forteller videre at dyreparken nå spytter inn 50 millioner kroner i attraksjonen «Sabeltanns Verden».

– Det gleder meg. Det er viktig at parken holder det samme nivået som alt annet vi produserer, sier Formoe entusiastisk.