FØRSTEHJELP: Skadede behandles under restene av brua i Genova, etter at 200 meter av motorveibrua kollapset. Video: Carlo Clerici Vis mer

Skylder på byggeselskapet og EU etter at 39 styrtet i døden

Transportministeren i Italia ber ledere i selskapet som bygget brua som kollapset tirsdag, om å gå av.

Minst 39 personer mistet livet da ei firefeltsbru kollapset i byen Genova i Italia tirsdag formiddag.

Redningsmannskaper leter fortsatt etter savnede i betongblokkene som en gang tilhørte brua, som ble bygget på 60-tallet.

Dagen etter kollapsen har italienere og italienske politikerne vært opptatt av hvem som har skyld i at 39 mennesker stupte i døden.

Den italienske transportministeren Danilo Toninelli mener det er det private selskapet som bygget Morlandi-brua som har skylda.

- Autostrade Per l'Italia er definitivt ansvarlig for at de ikke gjorde vedlikehold av brua, skriver Tonielli på sin offisielle Facebook-side onsdag.

MANGE DØDE: Det er fryktet at dødstallet kommer til å stige. Redningsarbeiderne er foreløpig ikke ferdig med å lete etter savnede. Foto: NTB scanpix
MANGE DØDE: Det er fryktet at dødstallet kommer til å stige. Redningsarbeiderne er foreløpig ikke ferdig med å lete etter savnede. Foto: NTB scanpix Vis mer

Vil bryte kontrakt

Betongblokker fra brua, som kollapset over to varehus, toglinjer og ei elv, ble i dag heist opp. Redningsmannskaper forteller at de ikke kommer til å slutte å lete etter savnede før de har gått gjennom hele området. Onsdag var 30 sporhunder i området for å lete, skriver The Telegraph.

Italias statsminister Giuseppe Conte har i forbindelse med kollapsen erklært tolv måneders unntakstilstand i Genova.

Transportminister Toninelli sier at regjeringen skal si opp kontrakten med selskapet Autostrade per l'Italia. Selskapet har ansvaret for vedlikeholde Italias motorveier.

- Det første som bør skje, er at lederne i Autostrade Per l'Italia bør gå av. Og gitt at det har vært kontraktbrudd, varsler jeg at vi har begynt prosessen for eventuelt å si opp kontrakten deres og gi en bot på 150 millioner euro, skriver Danilo Toninelli på Facebook.

150 millioner euro tilsvarer over 1,4 milliarder kroner.

Ifølge nyhetsbyrået Radiocor ble det nylig lyst ut vedlikeholdsarbeid for 20 millioner euro på viadukten som brua er en del av. Blant annet skulle brukablene forsterkes, deriblant den som kollapset tirsdag.

Skylder på avisene

Danilo Toninelli skriver også på Facebook at politikerne har en del av ansvaret for at brua kollapset.

Ministeren lemper også problemet over på mediene.

- Hvordan er det mulig at ingen regjering noen gang har stilt spørsmål ved tildelingen av motorveier til Benetton-familien? Hvordan er det mulig at ingen avis noen gang har henvendt seg til firmaet, for eksempel om hvorvidt kontraktene til Autostrada per l'Italia var godkjente? skriver Toninelli.

KOLLAPSER: Et 200 meter langt strekke av motorveibrua Morandi på hovedveien A10 i Genova raste mot bakken i kollapsen. Video: Polizia di Stato / CNN. Vi betaler for dine videoer. Send inn til videotips@dagbladet.no Vis mer

Benetton-familien eier gjennom holdningsselskapet Edizione en rekke selskaper. Blant andre Atlantia. Altantia eier igjen Autostrade Per l'Italia, som står for driften av rundt to tredjedeler av Italias motorveier.

Vitner til brukollapsen fortalte i går at de så et lyn som slo ned i nærheten av brua. Like etterpå så de at brua nærmest smuldret opp før den kollapset.

Det har blitt påpekt at brua hadde en konstruksjonsfeil, men det foreløpig for tidlig å si noe om det, skriver The Telegraph.

- EUs feil

Italias innenriksminister Matteo Salvini knytter tragedien til EUs strenge budsjettregler, som han mener har skylda for at Italia mangler penger til vedlikehold av både infrastruktur og bygninger.

FLAKS: Bilene som står igjen på brua hadde flaks. De berget livet med et nødskrik. Foto: NTB Scanpix
FLAKS: Bilene som står igjen på brua hadde flaks. De berget livet med et nødskrik. Foto: NTB Scanpix Vis mer

- Du må alltid be om lov for å bruke penger, sier Salvini til Radio24 onsdag, skriver NTB.

Visestatsminister Luigi Di Maio anklager selskapet som bygget brua og morselskapet for kollapsen.

- I stedet for å investere penger i vedlikehold delte de profitten. Det er derfor brua falt, hevdet han under et besøk i Genova.

Selskapet Autostrade Per l'Italia sier at brua ble nøye overvåket med avansert utstyr i tråd med internasjonale standarder. Ytterligere vedlikehold var planlagt da ulykken skjedde, skriver NTB.

EU-kommisjonen tar også avstand fra kritikken. De opplyser at de i april godkjente en investeringsplan for italienske motorveier.