Skylder på etterfølgerne

Tidligere samferdselsminster Kjell Opseth legger skylda for Gardermobanens fadeser på sine etterfølgere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

I dag startet Stortingets åpne høring om Gardermo-utbyggingen. På forhånd var det knyttet mye spenning til utspørringen av Kjell Opseth (Ap), som var samferdselsminister fra 1990 til 1996.

I løpet av de to timene Opseth satt på «tiltalebenken» ville han hverken gå med på at han hadde holdt tilbake informasjon for Stortinget, eller ta skylda for kostnadssprekken til Gardermobanen.

Bussen ødela regnestykket

Under Opseth lovde samferdselsdepartementet at banen skulle ta mesteparten av trafikken til Gardermoen, ja banen skulle faktisk gå med overskudd. Mydske-utvalget, som leverte sin rapport i høst, slo derimot fast at banen aldri ville blitt løsnnom, selv om milliardoverskridelsene ble unngått.

- Det var ikke meningen at bussen skulle gå parallelt med toget, sa Opseth. Han mente at vedtaket i 1997 om å åpne for buss til Gardermoen må bære mye av skylda, sammen med det faktum at driftsutgiftene har blitt mye høyere enn antatt.

Opseth mente videre at det er for tidlig å felle noen dom over Gardermobanen, og viste til at banen har hatt en trafikkandel på opptil 50 prosent.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer