Skylder på flygelederne

De russiske ungdommenes drømmeferie til Spania fikk en brå og dødelig slutt. Mens redningsmannskaper leter etter omkomne, er det alt krangel om hvem som har skylden.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

71 personer omkom i flykollisjonen over \berlingen i Sør-Tyskland natt til tirsdag. 52 av de russiske passasjerene var barn og tenåringer under 18 år.

Tirsdag kveld hadde politiet funnet 26 omkomne etter kollisjonen mellom frakteflyet av typen Boeing 757 og det russiske Tupolev 154 passasjerflyet. 69 personer var om bord på Tupolev-flyet og to på DHLs fraktfly.

De to flyene kolliderte i 13.000 meters høyde. Politiet mener vrakdeler og omkomne er spredd over et 35 kvadratkilometer stort og delvis utilgjengelige landskap ved Bodensjøen, på grensen mot Sveits og Østerrike.

Tirsdag kveld fortsatte letingen med helikoptre som finkjemmet det skogkledde bakkelandskapet med infrarøde kameraer. 800 frivillige deltok i letingen. Samtidig var de første pårørende ventet til \berlingen.

Ildkuler

Den søvnige sørtyske feriebyen ble vekket av en kraftig eksplosjonen like før midnatt mandag.

- Vi hørte først et kjempesmell. Deretter falt to digre ildkuler ned fra himmelen, forteller Jürgen Tundelsweiler til NTB.

34-åringen var på vei hjem da han ble øyenvitne til flykollisjonen.

- Raketter, foreslo kameraten min.

- Det finnes ikke så store raketter, sa jeg.

De ble raskt enige om at det måtte være et flykrasj.

- Vi kom oss under tak, fordi vi var redde for å få noen deler i hodet, sier Tundelsweiler.

- Heldige

Den vesle feriebyen var tirsdag i sjokk over hva som hadde skjedd over husene deres. Byen er mest kjent for sine «kurhaus» med tilbud om rekreasjon for stressede byfolk sommerstid.

Etter hvert sank erkjennelsen inn at de hadde vært heldige, tross alt. Ingen ble skadet på bakken.

- Flyet kunne falt ned midt i byen. Da hadde det blitt en katastrofe, sa en politimann vi traff ved en av de forvridde vrakdelene fra Tupolev-flyet på et jorde få kilometer utenfor byen. Et våningshus på en bondegård ved Owingen, noen kilometer unna, ble nær truffet av et hjulsett fra Tupolev-flyet. Da hjulene traff bakken, ble bygningen satt i brann, men ingen kom til skade.

Mistet fly

De 52 ungdommene hadde gått om bord i det chartrede flyet fra Bashkirian Airlines etter at de mistet det ordinære ruteflyet de skulle ha vært med fra Moskva til Barcelona lørdag. Turoperatøren hadde kjørt dem til feil flyplass utenfor Moskva.

Mange av de omkomne ungdommene var barn av lokale tjenestemenn i den russiske republikken Basjkiria.

- Disse barna var de beste elevene ved en spesiell skole, sa Elsa Galejeva fra det lokale krisedepartementet. Feriereisen til Spania var en premie til de dyktigste elevene ved skolen.

Moren til en av tenåringene fortalte AFP at hennes 14 år gamle sønn Bulat Biglov hadde drømt om å reise til Spania for å se havet.

- Hvis Bulat hadde reist som planlagt lørdag, ville ikke dette ha skjedd, sa hun.

En 20 år gammel kvinne og et ektepar med to barn var tirsdag på vei tilbake fra Moskva til Ufa i Basjkiria etter at det spanske konsulatet hadde nektet dem turistvisum, uten å oppgi noen grunn. De fem kan takke motvillige spanske myndigheter for livet.

Strid om årsak

Tirsdag kveld var krangelen i gang om hvem som har skylden for ulykken. Russere og sveitsere skyldte på hverandre.

Kollisjonen skjedde ironisk nok fordi begge fly reduserte høyden for å unngå sammenstøt - 13 kilometer til værs og på en lite trafikkert tid av døgnet..

- Flygelederne har skylden for ulykken, sa Nikolai Odegov, direktør for Bashkirian Airlines, som eide det russiske flyet. Han sa imidlertid ikke hvilke flygeledere han refererte til.

Sveitsiske flygeledere sa imidlertid at de måtte anrope det russiske flyet tre ganger med beskjed om å redusere høyde, før flygerne reagerte. Da begynte Tupolev-flyet en bratt nedstigning.

Vestlige eksperter stiller spørsmål ved viljen til å følge sikkerhetsreglene om bord på russiske fly. Flysikkerhetseksperten Chris Yates sier at ulykker med russiske oftest skyldes at sikkerhetsprosedyrer ikke blir fulgt.

/NTB)

LETER: Letemannskapene har en vanskelig oppgave med å finne alle de omkomne. Vrakrester er spredd over et stort område.
SORG: Mange har mistet sine kjæreste i en meningsløs flyulykke. 71 mennesker omkom, de fleste av dem barn og tenåringer.
KRANGLER: Mens rednigsmannskapene arbeider på spreng, krangles det om hva -og hvem - som hadde skylden for den tragiske flyulukken.