Skylder på hverandre

Både Falken og Oslo Sporveier betegner overfor Dagbladet julaftens kollaps som alvorlig og beklagelig. Men begge parter gir hverandre skylda for kaoset.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er nå ett år siden Falken vant en anbudsrunde over Oslo Taxi og overtok spesialtransporten for 3600 rullestolbrukere i Oslo. I dag er forholdet mellom Oslo Sporveier, som er oppdragsgiver, og Falken kjølig. At det skar seg igjen på julaften gjør ikke samarbeidsklimaet bedre.

- Det er en kjent sak at vi har hatt problemer. Denne typen hendelser bygger ikke opp under vår tillit til Falken, sier Hellik Hoff, nestleder i Oslo Sporveiers TT-tjeneste.

Verken Hoff eller Dagbladet maktet å få tak i Falken TT-tjenestes driftssjef, Atle Kval Engstad, i går. Samme Engstad hadde bestemt at bare han skulle uttale seg til Dagbladet om saken...

Oslo Sporveier hadde på forhånd booket kjøringer, mens Falken har ansvar for å utføre dem. Selskapet oppga at de klarte 20 hentinger i kvarteret mellom klokka 12 og 24.

Falken-ansatte Dagbladet var i kontakt med i går hevdet at Sporveiene hadde overbooket med 920 hentinger. Mens det var stille mellom 17 og 20.

- Men da klokka var 21 skulle alle hjem samtidig. Det er klart at da skjer det ting. Det er ikke tvil om at noe gikk riv ruskende galt, sier en Falken-ansatt.

Dagbladet blir fortalt at enkelte sjåfører kjørte 14 timer i strekk, mens forskriftene sier maksimalt åtte timer uten pause.

- Vi beklager hendelsen, som høres svært alvorlig ut. Falken må i romjula redegjøre for hva som er skjedd. Jeg kan love en full gjennomgang for å forhindre at det samme skjer nyttårsaften, sier Sporveienes Hellik Hoff.