SPACEX: Tirsdag ble SpaceXs Falcon Heavy skutt opp for første gang. Raketten er utviklet for å frakte mennesker til Månen og Mars. Video: CNN Vis mer Vis mer Vis mer

Skyter biler ut i rommet mens Tesla brenner penger: - De kan ikke holde på sånn

Dagen etter at Elon Musk sendte Tesla Roadster ut i verdensrommet annonserte selskapet et tap på nesten 700 millioner dollar. Leveransene av Tesla Model 3 går ikke som forventet.

(Dagbladet): Tirsdag var om lag 100 000 tilskuere samlet for å se «Falcon Heavy» forlate jordoverflaten. Det var det amerikanske romselskapet Space Exploration Technologies Corporation (SpaceX) som sto bak raketten som sendte Tesla-gründer Elon Musks (46) røde bil ut i rommet.

Akkurat nå er Musks personlige 2008-modell Roadster også på vei ut mot sin bane rundt sola, etter den stort sett vellykkede oppskytingen.

På tross av at oppskytningen gikk etter Musks planer, gikk ikke selskapets 2017-økonomi like smertefritt. Onsdag annonserte nemlig selskapet fjorårets regnskapstall, og Tesla står overfor sitt største kvartalsvise tap noensinne. Det skriver The Guardian.

Skyhøyt forbruk

Tesla tapte hele 675,4 millioner dollar, tilsvarende 5,3 milliarder norske kroner, på den elektriske bilen i løpet av de tre siste månedene i 2017.

Til sammenlikning tapte det samme selskapet 121 millioner dollar, altså 948 millioner norske kroner over den samme perioden året før.

Den norske kjendisinvestoren og forvalteren Jan Petter Sissener satset mot slutten av fjoråret 90 millioner kroner i såkalt shorthandel på at Tesla-aksjen skulle stupe. Det angrer han ikke på.

- Etter min mening lever Tesla i en boble. De var tidlig ute, har fått kontrollere markedet og har flotte elbiler. Produktet er bra, men de greier ikke levere biler som trengs og er etterspurt, sier han til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sliter med å holde følge

Og Tesla har store leveranseproblemer.

Ifølge Los Angeles Times har selskapet i lang tid slitt med å holde følge med produksjonen av Teslas Model 3, men har insistert på å fortsette samlebåndsproduksjonen av modellen. Målet var å produsere 5000 biler hver uke i løpet av fjorårets andre kvartal.

BRENNER PENGER: Elon Musk og Tesla opplever store kvartalmessige tap, men sjefen selv er fortsatt optimist. Foto: REUTERS/Joe Skipper/NTB Scanpix
BRENNER PENGER: Elon Musk og Tesla opplever store kvartalmessige tap, men sjefen selv er fortsatt optimist. Foto: REUTERS/Joe Skipper/NTB Scanpix Vis mer

Det gikk overhodet ikke som forventet. Tesla hadde det samme målet i år, men dette er nedjustert til 2500 av Model 3. Elbilselskapet tror først de kan klare 5000 biler i uka ved utgangen av andre kvartal i år. Over 400 000 har reservert bilen, mens produksjonen av Model 3 siste kvartal var på 1550.

- Jeg er jævla glad jeg ikke sto i den køen. Om jeg var nummer 300 000 i køen, vet ikke om jeg hadde fått den før jeg dør, sier Sissener til Dagbladet.

- Foreløpig har de 3,5 milliarder dollar i banken. Så det er nok ikke tapet de engster seg mest over. Problemet er at de ikke greier å tjene penger.

- Kan ikke holde på sånn

Selskapet har blant annet pekt på forsyningsproblemer på batterisiden, samt barnesykdommer ved deres nye gigantiske automatiserte fabrikker.

Regnestykket for manglende inntjening er imidlertid enkelt. I det siste kvartalet i 2017 leverte Tesla til sammen 29 870 biler.

- Med 30 000 biler levert og et tap på over 600 millioner dollar, taper de 20 000 dollar per bil. De kan ikke holde på sånn. Det blir ikke butikk av det, sier Sissener.

Teslas forbruk har også skutt i været etter at de begynte produksjonen av den neste generasjonen av elektriske biler. Teslas elektriske lastebil, «Model 3» og andre produkter skal også ha deler av skylden.

Brenner penger

Kvartalstallene har ennå ikke hatt de store utslagene på børsen, og selskapet kommer fortsatt til å brenne av penger i 2018. Gründer Elon Musk tror også at inntjeningen for selskapet vil gå i pluss når de klarer å lage 5000 Model 3 i uka.

- Jeg er forsiktig optimist, sier Musk, og legger til at selskapet vil produsere en million biler i året i 2020, skriver CNBC.

Sissener er likevel komfortabel med at fondet hans Sissener Canopus har veddet mot Tesla-aksjen.

- Vi er komfortable med den shorten. Jeg greier samtidig ikke analysere hvor gærne amerikanerne er ved å kaste penger etter dette. Mercedes, Volkswagen, Audi og Jaguar kommer nå snart med like attraktive elbiler. Jeg har selv bestilt en full El-Mercedes som leveres til neste år med en rekkevidde på 600 kilometer, sier han.

Investoren og forvalteren sier han skjønner at mange synes det Musk driver med i både SpaceX og Tesla er moro.

- Han er en fantastisk markedsfører, visjonær og spennende person. Men Tesla står ikke til rette prisen. Det er priset 60 milliarder dollar - nesten 500 milliarder kroner. Det er nesten det samme som Statoil. Da kan du velge mellom de to til samme prisen. Hos Statoil renner pengene ut til aksjonærene, i Tesla må de hele tida spytte inn, sier Sissener.

- Elendig

Efraim Levy, analytiker i CFRA, er ikke bekymret for den økonomiske nedgangen.

- Det er produksjonen av Model 3 som har skylden i resultatene, og den samme modellen er Teslas nøkkel til å få en stabil økonomi. Når de får styr på det, vil de få profitt på bilen, sier han.

Det kan imidlertid ta tid, og analytiker i Stanphyl Capital, Mark B. Spiegel er skeptisk til fjorårets resultater.

- Dette var enda et elendig kvartal for Tesla. De har mistet mer penger enn noensinne, sier analytikeren, som også uttrykker skepsis til Teslas produksjonsmål.

Målet om å produsere flere titalls tusen biler i uka virker for ham, og andre i bransjen, merkelig.