Slakter AP-slagord

Også Dagbladet.nos lesere slakter Ap-mottoet «Hvis velferd er viktigst». Selv foreslår de motto som «Betal din skatt med glede». Hans Geelmuyden mener Ap-mottoet lukter mugg.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er ikke bare kommunikasjonsekspertene som fnyser av Ap's nye slagord «Hvis velferd er viktigst». Fra Dagbladet.nos lesere har vi mottatt mange forslag som sier sitt:

«Vi gir deg de beste avgiftene,» er Petter Svilands forslag til Ap-motto. Tannlegen mener «Den store skattejakten» er et riktigere slagord for Stoltenberg & co.

Regjeringspartiets skattepolitikk får gjennomgå av flere. «Den neste store skattejakten skjer hjemme hos DEG!» er DrBoes mottoforslag. Shaggy Dog prøver seg på et vers:

«La Norge styres av Jens

og vi kan alle bli pengelens.»

Er ironien på sin plass? Har du et bedre motto? Delta i mottodiskusjonen!

- Ingen morsomhetskonkurranse

Den nesten unisone slakten går ikke så hardt inn på reklamemannen Kjetil Try - god venn av Jens Stoltenberg - som har utformet slagordet for Arbeiderpartiet. Han spiller golf og koser seg på reklamefilmfestival i Cannes mens «Hvis velferd er viktigst» debatteres heftig her hjemme.

- Dette var aldri noen konkurranse om å være morsomst, sier Try til Dagbladet.

Han skulle ideelt sett ønsket at de slapp å bruke ordet «velferd», siden det er litt fremmed i folks dagligtale, men synes for øvrig årets Ap-slagord fungerer.

- Poenget er å vise hva Arbeiderpartiet synes er viktigst i valgkampen. Partiet har bestemt innholdet, jeg har hjulpet til med utformingen. Høyre er opptatt av lavere skatter og avgifter, Ap vil heller bruke pengene på å styrke fellesskapsløsninger som skole, barnehage og sykehus, sier Try, kreativ leder i Try Reklamebyrå.

- Noen synes det er kjedelig?

- Uansett hva vi hadde kommet med hadde mange ment mye om det. Vi valgte velferd, fordi det hadde blitt for rart å si «Hvis skole, barnehage og sykehus er viktigst». Folk vet at velferd er fellesskapsløsninger. For øvrig tror jeg media legger mer i disse slagordene enn de er verdt, sier Try, som har bistått Ap i valgkamper de siste 12 åra.

Nils Petter Nordskar, Virtual Garden:

- Et ekstremt dårlig slagord. Det er dårlig formulert, lite utfordrende, ullent og utydelig. Jeg kan knapt se noe positivt ved det. Ap hadde vært tjent med et langt frekkere slagord à la «Nei til grådighetskulturen», uten at det er noe forslag fra min side. Siden media er så ekstremt opptatt av disse slagordene, hadde kanskje det aller lureste vært å komme opp med et nytt slagord hver uke. Det de har lansert nå vinner de ingen velgere på.

Turid Viker Bråthen, Lynx Communications:

- Dette slagordet har ingen appell. Det er velferd i massevis i Norge allerede. Og den delen av befolkningen som virkelig faller utenfor, er jo ikke den Arbeiderpartiet henvender seg til i valgkampen.

Ingebrigt Steen Jensen, Dinamo:

- Jeg har akkurat gått en runde golf med Kjetil Try, som har laget slagordet, sier Steen Jensen på telefon fra Cannes. Reklameguruen synes det blir feil å legge for mye vekt på politiske slagord.

- Ordlyden i et slikt slagord har veldig lite å si. Det kunne like gjerne ha stått «Førstemann til Løvlia». Uansett er det politikken som vil bli utslagsgivende. I sitt nye slagord forsøker Ap å sette skattelettepolitikken opp mot bygging av velferd. Jeg synes det er OK, selv om det kan virke litt som om slagordet er konstruert for å svare Høyre.

Morten Woldsdal, Woldsdal & Partnere:

- Noen hos oss jobber for Høyre, så da ville det vært litt dumt om vi gikk ut og kommenterte konkurrentenes slagord.

Hans Geelmuyden, Geelmuyden.Kiese:

- Dette er helt håpløst. Jeg synes det er trist. Arbeiderpartiet har vært med på å bygge opp et godt samfunn, men nå får de ikke til noen verdens ting. Slagordet lukter rett og slett mugg. I moderne kommunikasjon gjelder det å skille seg ut og finne et slagord man er alene om. Men hvor finner du et parti som ikke er for velferd? Selv Frp er det.

Terje Svabø, Dinamo:

- Jeg synes slagordet er altfor generelt og for lite profilert. Det er ikke spisset mot noen målgruppe. Dessuten er slagordet en fornærmelse mot alle som stemmer andre partier, men som også ser på velferd som viktig. Slagordet er gammelmodig og henvender seg til eldre mennesker. Ungdommen regner velferd som en selvfølge.

Kristin Moe, Kristin Moe Kommunikasjon:

- Slagordet er helt meningsløst. Det reiser et spørsmål som Arbeiderpartiet i første rekke burde stille seg selv. Ap har hele tida snakket mye om betydningen av å ta vare på velferdssamfunnet, men lite har skjedd. Med ti sekunders betenkningstid serverer jeg følgende forslag til slagord: «Ta vare på folket!»

Siv Nordrum, Filadelfia reklamebyrå:

- I slagordet ligger det at de politiske motstanderne ikke bryr seg om velferd. Fiendebildet Arbeiderpartiet tegner stemmer ikke i velgernes øyne. Velgerne tror neppe at Bondevik og Petersen ønsker å nedbygge velferdsstaten.

Lars Erik Grønntun, Gambit:

- Rent valgkampstrategisk så er vel meningen med slagordet at det skal spisse frontene mellom Ap og Høyre, og det vil de nok lykkes med. Men det er vågalt å satse bare på det med velferd, de kan få en backlash ved at velgerne tar slagordet altfor bokstavelig. Alle er ikke overbevist om at en Ap-regjering kan levere et tilfredsstillende velferdstilbud, og dermed kan slagordet oppfordre til ikke å stemme Ap.

<B>FRONTFIGUR:</B> Lille Thea Clementz i rekkehuset på Holmlia i Oslo skal prøve å illustrere AP's nye valgkampslagord.