DØDSULYKKE: En person omkom da en stridsvogn kolliderte med en personbil i mars i fjor. Ulykka skjedde i forbindelse med den storstilte  militære øvelsen  Cold Response.
Foto: Karl Jørgen Marthinsen / NTB scanpix
DØDSULYKKE: En person omkom da en stridsvogn kolliderte med en personbil i mars i fjor. Ulykka skjedde i forbindelse med den storstilte militære øvelsen Cold Response. Foto: Karl Jørgen Marthinsen / NTB scanpixVis mer

HAVARIKOMMISJONEN

Slakter dødsulykkerapport: 
- Må håndteres annerledes enn et idrettsarrangement

Når er det trygt å kjøre inn i en militær stridssone?, spør forsker. 

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I dag avga Statens Havarikommisjon for Transport (SHT) sin rapport i forbindelse med en dødsulykke som fant sted 9. mars i fjor, da en varebil kolliderte med en stridsvogn. Ulykka fant sted mellom Snåsa og Steinkjer og føreren av varebilen døde som følge av kollisjonen.

Det var i en kampsone under militærøvelsen Cold Response 2016 at de to kjøretøyene kolliderte. Cold Response er en norsk fellesoperativ øvelse som blir gjennomført annethvert år.

Statens vegvesen hadde tillatt at bergepanservogna kjørte uten ledsagerbil. Siviltrafikken ble dermed bare varslet av en skilthenger i hver ende av en 40 km lang strekning, i tillegg til oppsyn av mobile militærpatruljer.

Fire tilrådinger

Havarikommisjonen kom med fire sikkerhetstilrådinger - én til Statens vegvesen, to til Forsvaret og én til begge to.

Tilrådingene går ut på at Statens vegvesen bør gjennomgå og forbedre praksis for behandling av søknader, vilkår for dispensasjoner, fritak, varsling og skilting ved militærøvelser. I tillegg tilråder man Forsvaret til å sette krav til sikkerhetsnivået i kampsonene, slik at man kan sikre avvikling av siviltrafikk uten ledsagerbil. Både Statens vegvesen og Forsvaret blir rådet til å forbedre skilting og varsling i kampsoner, og Forsvaret får også beskjed om at kjøreopplæringen av beltekjøretøy bør omfatte splitfriksjon når kjøretøyene ferdes på offentlig vei.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ved splitfriksjon skiller friksjonen seg mellom venstre og høyre hjul, «f. eks. der det ene hjulet kjører på våt, bar asfalt og det andre på is».

Både Forsvaret og Statens vegvesen har opplyst til Dagbladet at de ser på tilrådingene og allerede har iverksatt tiltak for å bedre sikkerheten.

Kritisk til rapporten

Forsker ved Transportøkonomisk institutt (TØI), Per Andreas Langeland, mener imidlertid at Havarikommisjonens rapport ikke holder mål.

«Statens havarikommisjon for transport presenterer et troverdig bilde av hvordan ulykken skjedde. Men de har ikke sett at en militær øvelse med kamphandlinger bør håndteres annerledes enn et idrettsarrangement», skriver Langeland i et innlegg på TØIs hjemmesider.

Videre mener han at det ikke bør være rom for sivil ferdsel på områder hvor militære kamphandlinger finner sted. Dette er ikke belyst i Havarikommisjonens rapport, og forskeren stiller dermed spørsmål ved hvorvidt rapporten egentlig kan bidra til bedre sikkerhet.

- Stilte ikke det sentrale spørsmålet

«For SHT stilte ikke det sentrale spørsmålet; når er det trygt å kjøre inn i en militær stridssone?», avslutter han innlegget.

- Jeg kan ikke beskrive hvilke tilrådinger Havarikommisjonen burde gitt, men skal man finne egnede virkemidler bør man forstå hva en militærøvelse innebærer av aktiviteter, og hvilke kontrollstrukturer som må være til stede for å ivareta sikkerheten. Tiltakene som foreslås i rapporten tar ikke tak i de viktigste momentene. Det mangler et egnet regelverk her. Man kan ikke gi dispensasjon og tilpasse fra øvelse til øvelse, men må finne noe fast som fungerer som et fellesreglement for alle militærøvelser. Skilting og opplæring er virkemidler som ikke har den store effekten på sikkerheten. Det er ikke snakk om veiarbeid eller en tilstelning, sier Langeland til Dagbladet.

Havarikommisjonen sier til Dagbladet at de erfarer at involverte aktører har tatt læring av denne alvorlige ulykken. Utover det har Havarikommisjonen ingen kommentarer og viser til rapporten.