Slakter dommen

Det er helt uakseptabelt at kaptein Sverre Hagland står igjen som eneste syndebukk etter «Sleipner»-tragedien, mener sjørettseksperter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

BERGEN (Dagbladet):

Fredag ble det avsagt dom i ankesaken om «Sleipner»-ulykken i Gulating lagmannsrett. Kaptein Sverre Johan Hagland ble dømt til seks måneders betinget, mens Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap (HSD) ble frikjent.

Aktors påstand var bot på fire millioner kroner.

Justismord?

Sjørettseksperter Dagbladet har snakket med, er sjokkerte over at HSD gikk fri i saken. De mener det eneste rette nå, er at saken blir anket til Høyesterett.

Arne Sagen har i mange år vært Veritas-inspektør og fullmektig i en rekke rettssaker der sikkerhet til sjøs har vært tema. Han er svært oppgitt over dommen.

- Men den overrasker meg ikke, dessverre. Jeg konstaterer at det norske rettssystemet fortsette å kriminalisere norske sjøfolk. Det er umulig å si om det er begått et justismord mot kaptein Hagland. Men kapteinens ansvar er uansett betinget om rederiet har oppfylt de plikter de er satt til å følge. Og i dette tilfellet er det snakk om den internasjonale ISM-koden om sikkerhetssystemer og -rutiner til sjøs, sier Sagen.

Norge ratifiserte denne avtalen i 1996.

Høyesterett

Jørn Ola Tranvåg er doktorgradsstipendiat ved Høgskolen i Ålesund, og har i mange år arbeidet med sikkerhetsspørsmål til sjøs. - HSD har helt klart et ansvar her. Norge har bundet seg til internasjonale konvensjoner om sikkerhetsstyring til sjøs, gjennom blant annet ISM-koden.

- Selv om skipsføreren helt klart har ansvar for sitt skip, er det ikke hans skyld at det godkjente redningsutstyret ikke virket.

GIKK PÅ GRUNN: 26. november 1999 gikk MS «Sleipner» på grunn ved Haugesund. 16 personer omkom. Fredag ble det avsagt dom i ankesaken.