Slakter jobben med rastunnel

Knusende rapport om mangel på kompetanse i Hanekleiv.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Utbyggingen av Hanekleiv-tunnelen skjedde under mangel på ingeniørgeologisk kompetanse slik at det ikke ble gjennomført permanent sikring av tunnelområdet som raste ut 25. desember i fjor.

Dette er en hovedkonklusjon i rapporten fra gruppen som på oppdrag fra Samferdselsdepartementet har undersøkt omstendighetene rundt og årsaken til tunnelraset.

Her kan du lese hele granskingsrapporten.

De ingeniørgeologiske forholdene i tunnelen ble ikke kartlagt i tilstrekkelig grad under byggingen av Hanekleiv-tunnelen i Vestfold.

I ettertid har det heller ikke vært tilstrekkelig kontroll med tilstanden til tunnelen.

Det blir slått fast i rapporten som ble lagt fram for samferdselsminister Liv Signe Navarsete torsdag.

-Uklare ansvarsforhold

Professor Bjørn Nilsen ved NTNU har ledet granskingen. Han slår fast at det ikke har vært god nok kontroll verken i byggefasen eller etter åpningen av tunnelen i 2001.

 KNUSENDE RAPPORT:  5. januar var samferdselsminister Liv Signe Navarsete på inspeksjon av en haug med steinmasser som ligger på feil sted - inne
i Hanekleivtunnelen. Bare flaks og en snarrådig bilist gjorde at ingen ble drept da taket i tunnelen på en av landets mest trafikkerte veier kollapset 1. juledag. I dag fikk samferdselsministeren en knusende rapport om mangel på ingeniørgeologisk kompetanse i Statens vegvesen både i forbindelse med bygging og vedlikehold. Foto:  Scanpix.
KNUSENDE RAPPORT: 5. januar var samferdselsminister Liv Signe Navarsete på inspeksjon av en haug med steinmasser som ligger på feil sted - inne i Hanekleivtunnelen. Bare flaks og en snarrådig bilist gjorde at ingen ble drept da taket i tunnelen på en av landets mest trafikkerte veier kollapset 1. juledag. I dag fikk samferdselsministeren en knusende rapport om mangel på ingeniørgeologisk kompetanse i Statens vegvesen både i forbindelse med bygging og vedlikehold. Foto: Scanpix. Vis mer

- Det har vært uklare ansvarsforhold fordi Statens vegvesen har hatt en dobbeltrolle både som byggherre og entreprenør, sier Nilsen til NRK Dagsnytt.

(NTB).