FALSKE LOVNADER: Russelogoerfirmaer lover unike design til sine kunder. Mange av illustrasjonene i logoene er klippet ut fra originale verk på nettet, og solgt som noe unikt. Foto: Kyrre Lien/ NTB Scanpix
FALSKE LOVNADER: Russelogoerfirmaer lover unike design til sine kunder. Mange av illustrasjonene i logoene er klippet ut fra originale verk på nettet, og solgt som noe unikt. Foto: Kyrre Lien/ NTB ScanpixVis mer

Logo på russedress

Slakter russefirmaer:
- Den er stjålet

Russelogofirmaer lover «unike» og «spesiallagde» logoer, vanligvis til minst 3000 kroner. Det russen ikke vet er at flere av logofirmaene klipper og limer bilder fra nettet, noen av dem på ulovlig vis.

(Dagbladet): - Dette er ikke bare på kanten. Det er ingen tvil om at det bryter med opphavsretten, sier Torger Kielland, postdoktor på juridisk fakultet ved Universitetet i Bergen, med designrett som et av sine fokusområder.

Kielland ser på en rekke eksempler på russelogoer. De plasseres på russedressen, gensere, jakker, capser, bandana, og så klart på russebussen eller russebilen. På mange måter framstår logoen som russens ansikt utad.

At et bilde er opphavsrettslig vernet, betyr at alle og enhver som ønsker å benytte det, trenger tillatelse fra den som sitter med rettighetene til bildet.

Rettighetsinnehaverne kan være alt fra fotografer til låtskrivere, eller som i disse tilfellene, illustratører og grafiske designere.

Lettjent

- Det er uten tvil lettjente penger. Russen kan betale opptil 10 000 kroner for en logo, og de får ikke i nærheten av hva de er lovet. Logoen er noe russen tror de får spesiallaget, sier Sofie Vestøl, arkitektur- og designstudent.

Det russen ikke vet, er hvor lite arbeid som ligger bak noen av logoene, og at lovnaden om noe «unikt» ikke overholdes.

STAR WARS: Også en Star Wars-illustrasjon har blitt klippet ut og limt inn i en russelogo. Illustrasjoner: (Oppe fra venstre) Wonderland 2018, Nei Ruffino, The Force 2016, Mark Brooks/ Marvel, Clockwork Orange 2017, Nikita Kaun, Tempted 2015, Philip Straub.
STAR WARS: Også en Star Wars-illustrasjon har blitt klippet ut og limt inn i en russelogo. Illustrasjoner: (Oppe fra venstre) Wonderland 2018, Nei Ruffino, The Force 2016, Mark Brooks/ Marvel, Clockwork Orange 2017, Nikita Kaun, Tempted 2015, Philip Straub. Vis mer

Klipp og lim

Arkitektur- og designstudenten Vestøl har gransket en rekke russelogoer og har funnet totalt 21 eksempler på russelogoer som hun mener framstår som «klipp-og-lim-jobber» på nettet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Studenten forteller at hun er skremt over hvor mange eksempler hun fant, og tror hun lett kunne funnet flere.

- Det begynte med at jeg fikk tilsendt en logo fra en gjeng jeg hadde hjulpet tidligere. Jeg begynte å se nærmere på saken, og siden har jeg funnet mange eksempler på logoer som er hentet fra plakater for filmer og diverse annet, sier Vestøl.

På siden jobber Vestøl litt med illustrasjoner, blant annet russelogoer. Gjennom arbeidet sitt oppdaget hun at mange russelogofirmaer klipper og limer bilder fra nettet, og inn i sine logoer.

Klare brudd

Alle bildene Vestøl fant på nettet er opphavsrettslig vernet slik Kielland oppfatter det.

Etter å ha sett på de 21 eksemplene, sier Kielland at det som er felles for alle logoene «er at man enten har tatt en annen figur og satt den inn, eller tatt en annen bakgrunn.»

Vestøl forteller at hun brukte alt fra fem til 30 minutter på å finne de forskjellige originale illustrasjonene på nettet.

- Noen kan man finne ganske enkelt med reversert bildesøk på google, og andre er svært krevende å finne. Jeg tegner en del selv, og derfor kjente jeg igjen stilen på et par av illustrasjonene, sier Vestøl.

Internasjonale

Philip Straub, Vinnie Tartamella er J. Scott Campbell er alle profesjonelle designere og illustratører i utlandet. Til felles har de at kunsten deres har blitt brukt av russelogoselskaper, uten at de har samtykket til det.

- Jeg fant blant annet en illustrasjon som er laget av en profesjonell fargelegger for Marvel og DC. Her var det klippet ut fra tegningen og limt inn i russelogoen, sier Vestøl.

- Norsk rett sier at det nye verket må være endret fra det opprinnelige i så stor grad at det resultatet som framkommer kan anses som et selvstendig verk. Med andre ord må man ha gjort det opprinnelige verket til sitt eget, sier Kielland.

Warner Bros

- Bildet som er brukt har ikke fått min tillatelse slik det er presentert, sier Philip Straub, kunstnerisk direktør i Warner Bros Games.

LOGOEN: Straubs illustrasjon er limt inn som bakgrunn. Illustrasjon: Tempted 2015.
LOGOEN: Straubs illustrasjon er limt inn som bakgrunn. Illustrasjon: Tempted 2015. Vis mer
ORIGINALEN: Straubs originale illustrasjon. Illustrasjon: Philip Straub.
ORIGINALEN: Straubs originale illustrasjon. Illustrasjon: Philip Straub. Vis mer

Straub kan fortelle at det er ikke første gang det skjer.

- Dessverre har det blitt en trend at arbeidet mitt brukes uten tillatelse, og det har blitt stadig vanskeligere å spore opp alle lovbryterne, sier han.

- Opphavsmennene har rettigheter etter norsk lov, men det er ingen organ som passer på dette, sier Kielland.

Når eksempelvis et kunstverk fra USA brukes til en russelogo som bare skal vises i Norge, kan det derfor blir vanskelig for kunstneren å spore opp.

- Man må i realiteten selv forfølge saken. I en typisk sak vil opphavsmannen skaffe seg en advokat i Norge og opprette sak mot den som bryter opphavsretten, legger Kielland til.

Burde vite bedre

Av fem logofirmaer har Dagbladet kommet i kontakt med tre, men bare to vil uttale seg i saken.

Grunnleggerne av Mayn innrømmer overfor Dagbladet at de har gjort feil.

- Vi må ærlig innrømme at vi ikke har vært tilstrekkelig oppmerksomme på at bruk av etablerte logoer eller design i en slik sammenheng kan være i konflikt med åndsverkloven. Vi ser i dag at feil er blitt begått, og beklager dette, sier de.

Vestøl mener likevel at russelogofirmaene definitivt burde vite at klipping og liming på denne måten strider med loven.

- Jeg har bare bakgrunn fra media og kommunikasjon, men likevel vet jeg at det bryter med loven. Jeg kan nesten ikke tro at de ikke har peiling, sier Vestøl.

Mayn sier at de la om rutinene i 2017 og at de nå oppfordrer russen til å unngå bilder som er beskyttet av åndsverkloven.

KLIPP OG LIM: Tre russelogoer ved siden originale verk funnet på nettet. Illustrasjoner: (Oppe fra venstre) Zoom 2018, Bosslogic, Havana 2017, Stark 2017, Vinnie Tartamella.
KLIPP OG LIM: Tre russelogoer ved siden originale verk funnet på nettet. Illustrasjoner: (Oppe fra venstre) Zoom 2018, Bosslogic, Havana 2017, Stark 2017, Vinnie Tartamella. Vis mer

Uregulert

- Ja, det firmaet har stjålet kunsten min. Jeg hadde ikke engang hørt om selskapet som har logoen før forrige uke, så du kan forestille deg hvor oppskaket jeg var over å se kunsten min på nettstedet deres, sier Vinnie Tartamella. Han er kunstneren bak illustrasjonen hvor hovedelementet i russelogoen «Stark 2017» er klippet ut fra.

LOGOEN: Klippet og limt fra originalen. Illustrasjon: Stark 2017.
LOGOEN: Klippet og limt fra originalen. Illustrasjon: Stark 2017. Vis mer
ORIGINALEN: Illustrasjon av Game of Thrones-karakteren Jon Snow. Illustrasjon: Vinnie Tartamella.
ORIGINALEN: Illustrasjon av Game of Thrones-karakteren Jon Snow. Illustrasjon: Vinnie Tartamella. Vis mer

Dessverre klarte vi ikke å komme i kontakt med firmaet som designet logoen, da det nå er lagt ned.

Det fins ingen organ som overvåker aktører som på ulovlig vis benytter originale verk vernet av åndsverkloven.

- Det burde absolutt være bedre beskyttelse. Det er ingen regulering i det hele tatt, og jeg kunne fint ha sluppet unna med det samme. Logoene brukes bare i Norge, så det blir nesten umulig for kunstnerne å spore opp den ulovlige bruken, sier Vestøl.

- Kjempestoka!

Et av eksemplene Vestøl fant er logoen til russevanen Zoom 2018. Også her er hovedmotivet i logoen klippet og limt fra et originalt verk funnet på nettet.

Marius Smidesang, en av guttene på Zoom, forteller at de kjøpte sin logo for 2 500 kroner.

RUSS: Marius Smidesang er «kjempestoka» mot russetiden, men prioriterer skolen foran festing. Foto: Privat
RUSS: Marius Smidesang er «kjempestoka» mot russetiden, men prioriterer skolen foran festing. Foto: Privat Vis mer

Logoen ble kjøpt hos logofirmaet Prouder. På nettsida deres reklamerer de med «Vi spesialdesigner våre russelogoer til hvert enkelt konsept og legger mye stolthet i vårt arbeid».

Firmaet ønsker ikke å uttale seg i saken.

Hovedelementet i Zoom-logoen er identisk til den sett i det originale bildet på nettet.

- Det er jo sånn russekulturen har blitt. Russen bruker ofte mye mer penger enn nødvendig på sånne ting. Så det er jo ikke helt innafor at de tar så mye betalt, men det ligger vel en grunn bak hvorfor prisene er som de er, sier Smidesang.

KVINNEDAGEN: Den internasjonale kvinnedagen feires hvert år den 8. mars. Men hva vet egentlig årets russ om likestilling og stemmerett? Video: Frida Andersen / Musikk: Epidemic sound, Rignes Ronny Vis mer

S