OLJEPRISER: Det er ikke første gang Ryanairs Michael O'Leary uttalelser i media får oppmerksomhet. Denne gangen mener han at flere konkurrenter, blant annet Norwegian, vil gå konkurs på grunn av økende oljepriser. Foto: NTB Scanpix
OLJEPRISER: Det er ikke første gang Ryanairs Michael O'Leary uttalelser i media får oppmerksomhet. Denne gangen mener han at flere konkurrenter, blant annet Norwegian, vil gå konkurs på grunn av økende oljepriser. Foto: NTB ScanpixVis mer

Slakter Ryanair-sjefens konkursvarsel: - Skyter med høykalibret kanon

Ryanair-sjefen hevder at flere konkurrenter vil gå konkurs på grunn av økt oljepris. Norsk ekspert kaller utspillet et rop om oppmerksomhet.

Mandag gikk Ryanair-sjef Michael O'Leary nok en gang høyt ut og varslet at han tror Norwegian kommer til å gå konkurs i nær framtid, som følge av den voldsomme økningen i drivstoffpriser.

I et intervju med CNBC sier O'Leary at han tar for gitt at flere av hans europeiske rivaler kommer til å gå konkurs i løpet av kommende vinter, som følge av de økte oljeprisene. På direkte spørsmål fra programlederen om hvorvidt han tror Norwegian vil gå konkurs, sier O'Leary:

- Ja. Hvis de ikke klarte å tjene penger når oljeprisen var 40 dollar fatet, som i fjor, så er det uunngåelig (med konkurs, red.anm.) når olja nå koster 80 dollar fatet.

O'Learys uttalelse blir møtt av et skuldertrekk hos Norwegian, som mener Ryanair-sjefen «er sur fordi flere hundre av hans piloter har gått til Norwegian».

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair beskriver O'Learys utspill som et rop om oppmerksomhet.

- O'Leary skyter alltid med høykalibret kanon. Han uttaler seg kraftig, for å få oppmerksomhet i media, sier Elnæs, som tidligere jobbet som salgs- og markedssjef for Ryanair i Skandinavia og Baltikum, til Dagbladet.

Han mener likevel Norwegian har grunn til å være bekymret for den økte oljeprisen.

- Det vet kun Norwegian

- Det er ikke første gang han går ut og sier det, sier Frode Steen, flyanalytiker og professor ved NHH, om O'Learys utsagn.

Ifølge Steen er det ikke noen grunn til å tro at O'Leary har noe mer innsikt i Norwegians regnskapstall og situasjon enn andre.

- En annen ting er at økt pris på drivstoff er et opplagt problem for alle flyselskapene. Videre avhenger det av hvor mye som kjøpes på kontraktpris og på spotpris, sier Steen.

Mange flyselskap skjermer seg mot svingninger i oljeprisen ved å hedge seg, som vil si å kjøpe en andel drivstoff med levering fram i tid med fast kontraktpris. Alternativet er å kjøpe drivstoff til spotpris, der man betaler den prisen markedet setter fra dag til dag.

- Det er ikke noen god nyhet når prisene går opp. Hvor stort problem det er for Norwegian, det vet kun Norwegian, konkluderer Steen med.

- Slår kraftig ut

- Etter det vi kjenner til har Norwegian en lav hedgeposisjon, med rundt 27 prosent på årsbasis. For andre halvår er det snakk om rundt 19 prosent hedging. Da vil en høy pris på drivstoff selvfølgelig slå kraftig ut, sier Elnæs.

For første kvartal i år økte Norwegians drivstofforbruk med 32 prosent, samtidig som kostnadene økte med 58 prosent. Norwegian kommer til å nå vekst-toppen sin rundt juni/juli, sier Elnæs.

- Da vil en høyere drivstoffpris slå forholdsvis kraftig ut for Norwegian, gjentar han.

- Åpenbar agenda

Til tross for at Elnæs mener at Bjørn Kjos og co. vil merke utfordringen som følger med den økte oljeprisen, har han ingen tro på Ryanair-sjefens uttalelse om at Norwegian vil gå konkurs.

- Norwegian flyr flere passasjerer, har høyere inntekter og større «cashflow». Selv om de ikke klarer å øke billettprisene, så vil de ende med større inntekter i år enn i fjor. Jeg støtter på ingen måte Ryanairs teori om at Norwegian vil gå konkurs, sier han.

En annen som mener O'Leary bommer med utsagnet sitt er naturligvis Norwegians kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.

- Slike useriøse utspill har O’Leary kommet med i årevis. Han har åpenbart en agenda og er vel også sur fordi flere hundre av hans piloter har gått til Norwegian. Hos oss fortsetter vi som vanlig med å bygge et sterkt, bærekraftig og globalt selskap til det beste for kundene, de ansatte og alle aksjonærene, sier Sandaker-Nielsen til Dagbladet.

RYANAIR-FORTID: Hans Jørgen Elnæs jobbet tidligere som salgs- og markedssjef for Ryanair i Skandinavia og Baltikum. Han er nå flyanalytiker for WinAir Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix
RYANAIR-FORTID: Hans Jørgen Elnæs jobbet tidligere som salgs- og markedssjef for Ryanair i Skandinavia og Baltikum. Han er nå flyanalytiker for WinAir Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix Vis mer

Ventet «blodbad»

Selv om Elnæs mener det er lite som tyder på at Norwegian, eller andre europeiske lavprisselskaper, vil gå på en konkurssmell, kunne situasjonen vært langt verre, påminner flyanalytikeren.

- I fjor høst forutså jeg et blodbad på flypriser sommersesongen 2018. Det ser ikke ut til å slå ut, sier Elnæs.

Han ventet at presset på billettprisene ville bli stort etter at AirBerlin gikk konkurs i fjor. Som følge av konkursen endte 125 fly hos Lufthansas Eurowings og EasyJet, mens Ryanair har kjøpt seg opp i Laudamotion.

- Men de har slitt med å komme i gang med å få økt kapasiteten. Det fører til at det er mindre setevolum i sommer enn det som ble forspeilet. Den store økningen i kapasitet kommer ikke før rundt august/oktober. Dermed kan man ha hlyere priser i sommer, som til en viss grad vil kompensere for de økte drivstoffprisene, sier han.