Slakter sikkerheten på cruiseskip

BERGEN/OSLO/TØNSBERG (Dagbladet): To sjefer i Produkt- og eltilsynet skrev ut driftstillatelse på cruiseskipet «Rhapsody of the Seas» uten at de kjente forholdene om bord. Inspektøren som hadde vært om bord, nektet å skrive under. Han mente sikkerheten var for dårlig ivaretatt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

På cruiseskipet med plass til 3000 passasjerer fikk ikke inspektøren nok tid til å inspisere hele skipet.

- Jeg fikk ikke mer enn seks dager på meg til å gå gjennom hele båten. Det er på langt nær nok til å ivareta passasjerenes sikkerhet, sier Ragnar Gjørven. Sivilingeniøren, som har 25 års erfaring som inspektør på elektriske maritime anlegg, nektet derfor å skrive ut driftstillatelse på «Rhapsody of the Seas» - eid av Royal Caribbean Cruise Line (RCCL).

Skipet skulle seile tre dager seinere, den 22. april 1997, fra St. Nazaire, Frankrike. Det hastet med driftstillatelse.

Brannfarlig

Gjørven viste til kabler som hang og slang. Det elektriske anlegget i innredningen mente han var amatørmessig utført og lysanlegget brannfarlig. De elektriske vanntette dørene, livsviktige i en nødssituasjon, hadde han ikke fått tid til å inspisere. Han kunne heller ikke bekrefte at tegningene på båten oppfylte kravene til sikkerhet.

Til tross for dette skrev regionsjef Nils C. Wogsted og tilsynsdirektør Ørjan Steen i Produkt- og eltilsynet ut driftstillatelsen over hodet på Gjørven - etter purring fra Sjøfartsdirektoratet. De to sjefene hadde aldri satt sine bein om bord i skipet, likevel bekrefter de at det er ført tilsyn og at alle kravene i den internasjonale konvensjonen om sikkerhet til sjøs (SOLAS) er ivaretatt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Vesentlige feil og mangler påpekt ved det elektriske anlegget er utbedret av verftet,» skrev de to.

- En skam for Norge som sjøfartsnasjon, mener inspektør Ragnar Gjørven. Han sa opp stillingen sin kort tid etter episoden med «Rhapsody of the Seas».

Den dagen «Rhapsody of the Seas» seilte, gikk et drønn gjennom skipet noen timer etter avgang. Den ene elektriske framdriftsmotoren havarerte. Skipet måtte returnere til verftet.

«Personalsak»

Tilsynsdirektør Ørjan Steen i Produkt- og eltilsynet vil ikke si hvorfor han skrev ut en driftstillatelse uten å ha vært om bord i skipet. Han kaller hendelsen en «personalsak».

- Har du for vane å undertegne en driftstillatelse på en båt du aldri har vært om bord i?

- Jeg skulle ikke være der. Det er utrolig mange ting jeg undertegner i løpet av en dag, sier Steen.

Sjøfartsdirektoratet har ikke selv elektrofaglig kompetanse og stoler derfor på Produkt- og eltilsynet, noe som gjør saken alvorlig.

- Vi tar Produkt- og eltilsynets bekreftelse på at alt er i orden, sier K. Magnus Havig, leder for Sjøfartsdirektoratets passasjeravdeling.

Samarbeidsproblemene mellom de to etatene med ansvar for sjøsikkerhet er velkjente og har pågått over lang tid.

- Vi har bedt Sjøfartsdirektoratet og Produkt- og eltilsynet om å rydde opp selv, sier ekspedisjonssjef Leif Asbjørn Nygaard i Nærings- og handelsdepartementet.

«Produkt- og eltilsynet framstår som en ufullendt organisasjon. Ledelsen mangler et helhetlig grep om styring og ledelse av etaten,» skriver Statskonsult i en ny rapport. De påpeker behovet for å styrke kompetansen på skip og offshore.

- Produkt- og eltilsynet har vært underbemannet, de har ikke hatt kapasitet til å følge opp båtene skikkelig utover 90-tallet, sier Olav Eftedal, teknisk direktør på nybygg i Royal Caribbean Cruise Line (RCCL).

Lemfeldig

Leif Hjerpaasen jobbet som skipskontrollør under byggingen av «Rhapsody of the Seas», og mener Produkt- og eltilsynet utviste lemfeldig holdning til ansvaret de hadde overfor Sjøfartsdirektoratet.

- Produkt- og eltilsynet hadde ikke kapasitet til å gjøre jobben fort nok, tidsnok.

OMSTRIDT: «Rhapsody of the Seas» har plass til 3000 passasjerer.