Slakter sikkerheten

STAVANGER (Dagbladet): Overlevende etter hurtigbåtkatastrofen fredag kveld slakter sikkerhetstiltakene om bord. Spørsmålet alle stiller seg, er hvorfor livbåtene ikke ble satt ut mens skipet lå fast på skjæret.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Flere av de overlevende sitter igjen med en sterkt kritisk holdning til det som skjedde om bord. Den hardeste kritikken går ut på at ingen flåter ble satt ut mens katamaranen fortsatt lå fast på skjæret.

- Hadde det skjedd, er jeg ikke i tvil om at katastrofen ville hatt et mye mindre omfang. Men jeg så ikke at det ble satt ut noen flåter før vi gikk av skjæret og begynte å synke, sier Christian Hamre.

Ikke etter boka

Da «Sleipner» slet seg fra skjæret og revnet, ble livbåtene sannsynligvis utløst automatisk. Passasjerene måtte kaste seg i vannet og prøve å svømme bort til båtene.

Hamre var en av dem. Da ulykken skjedde, satt 28-åringen helt fremst nede i båten.

- Det ble helt mørkt, og vi fikk beskjed om å sitte i ro. Men slik det utviklet seg, måtte vi ta initiativ selv. Vi tok på oss flytevester, men det var en «billigutgave» som det ikke var mye nytte i. Det er i det hele tatt enklere å påpeke hva som gikk riktig enn det som gikk galt. Ingenting gikk etter noen som helst slags bok, sier Christian Hamre.

Ingen flåter

- Jeg har snakket med mange av våre pasienter som overlevde. De sier det var kaos, at folk ble tråkket på og at en eller to personer ble med båten da den gikk ned, sier avdelingsoverlege Emil Mohr ved kirurgisk avdeling ved Fylkessjukehuset i Haugesund. I går formiddag fikk han et klart inntrykk fra pasientene om at informasjonen etter grunnstøtingen var svært dårlig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Passasjerene skal først ha fått beskjed om at et helikopter var på vei. Men 55 minutter gikk uten at noen informasjon skal ha blitt gitt, sier Mohr.

Han har fått vite av de overlevende at ingen redningsflåter skal ha vært tilgjengelige.

- Alle de 89 som var om bord, endte i sjøen. Mange var lenge i sjøen med store bølger, før de ble reddet. Redningsflåtene som ble brukt, skal ha kommet fra andre båter, sier Emil Mohr.

Avdelingsoverlegen forteller at en av dem han har snakket med har uttrykt stor bitterhet mot rederiet.

Ansvar

Viseadministrerende direktør i rederiet HSD, Per Atle Tellnes, nøler ikke med å kalle ulykken den største båtkatastrofen innenlands siden krigen.

Men han vil ikke uttale seg om hva som eventuelt gikk galt om bord.

- Er det ikke kritikkverdig at passasjerene ble holdt i båten?

- Det er kapteinens avgjørelse. Vi vet ikke hvilken vurdering han har gjort, og om hans avgjørelse var klok eller uklok. Det vil etterforskningen vise.

- Det er kapteinens dilemma i en slik situasjon, sier Per Atle Tellnes.