Slakter skolens sexundervisning

Dagens ungdom debuterer tidligere seksuelt enn før, og er omringet av sex i samfunnet. Men det tar ikke skolen hensyn til.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

-  Det er nok litt touchy for lærerne. Det hadde vært bedre om det hadde kommet inn fagpersonell som vi ikke kjenner så godt, noen som faktisk vil lære bort noe og ikke bare er flaue, sier Kari Hanssen (15) fra Lørenskog. Hun og vennene Aleksander Kragset (15) og Camilla Lid Møklegaard (15) er alle oppgitt over sexundervisninga i skolen. Og de er ikke alene.

Utdatert

Norsk ungdom er svært misfornøyde med sexundervisninga de får på skolen, ifølge en ny rapport fra Redd Barna.

-  I dag er undervisninga mest teknisk. Men ungdom ønsker å få det presentert i en mye større sammenheng, sier Heidi Brynildsen Grande, leder i PRESS - Redd Barna ungdom.

Rødmende og flaue lærere er ikke elevenes førstevalg.

-  De ønsker fagpersoner som kan komme inn og ta undervisninga, og så dra igjen. De ønsker ikke sine egne lærere som de må forholde seg til ellers, sier hun.

Liv Skotheim har akkurat levert en hovedfagsoppgave ved Universitetet i Oslo om ungdoms forhold til sex i jenteblader. Hun er enig i at undervisninga på skolen ikke holder mål.

-  Den er fullstendig utdatert, og jentebladene fyller nå det tomrommet, sier Skotheim.

 SEXPRESS: Kari Hanssen (15), Aleksander Kragset (15), Camilla Lid Møklegaard (15) og Ali Abdulla (16) mener skolen må skjerpe seg. -  De tar ikke hensyn til alt sexpresset i samfunnet. Det er jo for eksempel ikke mulig å kjøpe et blad uten at det står om det, mener Kari.
SEXPRESS: Kari Hanssen (15), Aleksander Kragset (15), Camilla Lid Møklegaard (15) og Ali Abdulla (16) mener skolen må skjerpe seg. - De tar ikke hensyn til alt sexpresset i samfunnet. Det er jo for eksempel ikke mulig å kjøpe et blad uten at det står om det, mener Kari. Vis mer

-  Tragisk

I løpet av de siste ti åra har debutalderen sunket, og infostrømmen om sex i samfunnet økt dramatisk. Men det tar ikke undervisninga hensyn til.

Artikkelen fortsetter under annonsen

-  Sexvanene har forandret seg radikalt de siste ti åra, men skolen henger ikke med. Det er for mye fokus på ting de allerede vet fra før. Undervisninga er tragisk og kommuniserer overhodet ikke med ungdom, mener Skotheim.

Hun redigerer Si;D, Aftenpostens debattsider for barn og unge. Der har det vært en debatt om nettopp skolens sexundervisning:

«Man burde undervise i hvordan man skal takle alle forandringene man går igjennom, og hvordan man skal forholde seg til flommen av informasjon som blir gitt om sex», skriver signaturen «Ganske snill, 15».

-  Vi har fått veldig mange reaksjoner det på innlegget, faktisk også fra en del lærere. Blant annet en som sa at han nå gleder seg til høsten, for da skal han ta mye bedre tak i sexundervisninga, sier Liv Skotheim.

Mye fy-fy

Sexundervisning står i dag på pensum i 10. klasse og i fagene naturfag og kristendom-, religion- og livssynsundervisning. Det er både for seint og i feil fag, mener Kari, Aleksander og Camilla.

-  Det bør komme tidligere. Det er mange som har debutert når de begynner i 10. klasse, mener Camilla.

-  Hva lærte dere?

-  Ja, hva lærte vi? lurer Ali.

-  Om kjønnssykdommer og graviditeter, svarer Aleksander.

-  Det er mye fy-fy, som om det skal være noe farlig. På skolen er det veldig nei-nei, mens du i Mag kan lese om sommersextrendene, sier Kari.

Men de synes det er greit at skolen tar seg av temaet.

-  Det er greit å ha det på skolen. Det er ikke alle foreldre som tør å prate om det, sier Camilla.

-  Men det kan være en god idé med mindre grupper. Folk er kanskje redde for å prate om det foran hele klassen, sier Aleksander.

I Oslo er årlig 90 prosent på et intensivt undervisningsopplegg hos Klinikk for seksuell opplysning.

Mange slurver

-  Men vi har dessverre ikke tid til stort mer enn pubertetsutvikling, prevensjoner og seksuelt overførbare sykdommer, sier sexolog Siv Gamnes ved klinikken.

Hun mener at sexundervisninga må revolusjoneres.

-  Vi kommer inn i 10. klasse, og da er det alltid noen som har debutert. Dessuten er vår erfaring at mange skoler slurver unna, og at elevene har lite utbytte av undervisninga, sier hun.