Slank deg 3 kilo og få lavere blodtrykk

Et vekttap på bare tre kilo kan redusere høyt blodtrykk, og dermed minske risikoen for hjerteproblemer. En rask spasertur hver dag hjelper godt!

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den beste måten å få ned vekta - og blodtrykket på - er å røre seg mer.

- En studie fra USA som nylig ble publisert, viser at et vekttap på tre kilo reduserer sjansen for å få høyt blodtrykk med 30 - 40 prosent. Årsaken er at blodgjennomstrømningen gjennom kroppen øker når man mosjonerer. Da øker forbrenningen og blodtrykket synker. Altså stor gevinst for liten innsats, sier overlege Terje Skjærpe ved Regionsykehuset i Trondheim (RiT).

Han er også leder av Hjerte- og karrådet i Nasjonalforeningen. Skal hjertet ditt få effekt av spaserturen, må du kjenne at pulsen slår litt raskere enn den gjør i hvilestilling. Litt andpusten må du bli, men du kan dele økta i to hvis 30 minutter er for mye i starten. Særlig infarktpasienter bør gå litt forsiktig til verks. Avtal med legen din, oppfordrer Skjærpe.

Forskerne er bekymret selv om tallet på infarktpasienter synker.

- Folk veier for mye. Vi spiser ikke mer, men beveger oss altfor lite. Det betyr flere pasienter med tette blodårer og høyt blodtrykk, sier Skjærpe.

20 minutter hjelper

En relativt liten, men interessant tysk studie, tyder på at 20 minutters daglig trim har like god effekt på angina som utblokking (PTCA) av hjertets kransarterier. Studien viste at de som trente, hadde større arbeidskapasitet og var i bedre form enn de som «bare» ble blokket.

- Ved RiT har vi søkt om midler til å gjennomføre en studie med 200 pasienter som har hatt infarkt, for å se om trening kan erstatte annen medisinsk behandling.

- Vi håper på oppstart neste år og at vi da får vite hva slags mosjon som virker best. Måling av surstoffopptaket blir en viktig del av studien. Men før vi konkluderer med noe som helst, skal alle forsøkspersonene behandles på beste måte. Bare halvparten skal trene, sier Skjærpe.