SØVN: Ifølge en ny forskningsrapport kan du  trene opp hjernen slik at du kan ta igjen søvntap du har pådratt deg i løpet av en periode. Foto: Colourbox
SØVN: Ifølge en ny forskningsrapport kan du trene opp hjernen slik at du kan ta igjen søvntap du har pådratt deg i løpet av en periode. Foto: ColourboxVis mer

Slapp av - du trenger ikke åtte timers søvn

Hjernen kan fungere optimalt ved å ta igjen tapt søvn.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Nå kan du sove deg opp slik at du ikke trenger å sove like mye hver natt, ifølge forskere. Du kan trene opp hjernen slik at du kan ta igjen søvntap du har pådratt deg i løpet av en periode.

Dette viser en fersk forskningsrapport som nylig har blitt publisert i tidsskriftet «Nature and science of sleep», skrevet av Dr Chin Moi Chow som har jobbet sammen med Shi Wong og Dr Mark Halaki ved fakultetet som forsker på helse ved Universitet i Sydney.

- Søvnvaner varierer og er avhengig av individuell livsstil, når på døgnet du sover og har sosiale og miljømessige påvirkninger, sier Dr Chow til Heathcanal.com.

Forskerne mener at søvnbehovet varierer alt etter som hvor mye man kompanserer. De tror at mekanismen som styrer søvnbalansen baserer seg på dagliglivet. De har utørt forsøket på unge menn med god helse.

- Søvnbehovet varierer individuelt og hvis du lider av søvnmangel vil kroppen gi deg tegn på at du trenger å hente inn mer søvn. Når man sover inn den tapte søvnen, øker mulighetene for å holde deg lengre våken.

Fast mønster - Denne studien viser ikke at vi har større evne til å hente inn søvnunderskudd enn man tidligere har trodd. Vi har også tidligere visst at en natt med lite søvn vil hentes inn natten etter i form av mer effektiv søvn. Denne innhentingen kan objektivt måles som høyere andel av søvn med rolig hjerneaktivitet, sier Harald Hrubos-Strøm, ansvarlig lege ved Oslo søvnsenter.

Han mener det nye med denne studien er at forfatterne foreslår at det finnes et fast, syklisk mønster for søvnlengde fra person til person i et tidsperspektiv over to netter.

- Dette er spennende funn som må undersøkes nærmere hos andre enn mannlige universitetsstudenter, sier Hrubos-Strøm.

Tar avstand Det er anbefalt at vi får syv og en halv time søvn hver natt. Søvnekspert og professor ved Universitet i Bergen, Bjørn Bjorvatn, tar avstand fra forskningsrapporten som viser at vi kan ta igjen søvntap.

- Jeg stiller meg tvilende til dette resultatet. Det er på tvers av data fra mange forskningsgrupper som viser at man ikke kan ta igjen tapt søvn, sier Bjorvatn til Dagbladet.

Han mener at vi kan ta igjen litt tapt søvn, noe som er nokså vanlig å gjøre i helgene, men det er ikke optimalt å gjøre dette til en vane. Bjorvatn kjenner ikke til forskerne som har publisert den nye forskingsrapporten og uttaler seg på generelt grunnlag og tar avstand fra resultatet inntil flere studier hevder det samme.

Bryter med kunnskap - Resultatene bryter med med mye annen kunnskap vi har. Men det er vanlig at de aller fleste voksne mennesker har et underskudd på søvn i løpet av ukedagene og dette er ikke kjempefarlig. Men det er heller ikke gunstig å sove for lite, sier søvneksperten.

For lite søvn fører til negativ helse, det kan føre til diabetes, overvekt og hjerte- og karsykdommer.

- Å sove ut i helga er ikke nok til å kompensere for denne risikoen, mener han.