Slår alarm etter flere GHB-overdoser blant unge

På kort tid har minst åtte personer tatt overdose på GHB i Arendal, opplyser politiet.

FLERE OVERDOSER: Politiet i Arendal ser en økning i antall overdoser på stoffet GHB. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet
FLERE OVERDOSER: Politiet i Arendal ser en økning i antall overdoser på stoffet GHB. Foto: Øistein Norum Monsen / DagbladetVis mer

- Når flere ungdommer legges inn på intensivavdelingen med overdose helg etter helg, er det alvorlig, sier leder for seksjon for forebygging ved Arendal politistasjon, Torbjørn Trommestad.

Han er svært bekymret for økningen av stoffet GHB.

- Tidligere så vi at GHB var et stoff for spesielt interesserte. Det fantes i lukkede rusmiljøer og det dukket opp i perioder. Nå har det skjedd en endring. Det er tilgjengelig hele tida, sier han.

Han viser til at GHB i dag også er å finne på «hjemme alene»-fester og i ungdomsmiljøer.

For to helger siden ble seks ungdommer fraktet til sykehuset i Arendal med alvorlige overdoser. Tre av dem var russ. Trommestad viser til at det har vært minst åtte personer som nylig har tatt overdose på det farlige narkotiske stoffet.

Advarer

Derfor har nettpatruljen i Agder valgt å gå ut med en advarsel mot stoffet på sin Facebook-side.

- Vi ønsker å være tydelige på at dette bør du være veldig, veldig, forsiktig med.

GHB er flytende og kan se ut som vann. Det helles i en bruskork og drikkes. Politiet advarer mot at skillet mellom dosen som gir ønsket ruseffekt og dosen som potensielt kan ta livet av deg, er bitte liten.

Bekymringen er knyttet til at de som har tatt overdose har vært unge, uerfarne brukere.

- Når du er ung og uerfaren er sjansen for at du dummer deg ut sterkt til stede. Særlig når det er så lite som skal til for at det går skikkelig galt. Kombinasjonen med GHB og alkohol er spesielt utfordrende.

Nær døden

Trommestad forteller at ved et tilfelle holdt en yngre pasient på å dø på sykehuset etter å ha tatt en overdose av GHB.

- Svært store ressurser ble brukt over flere dager for å redde livet til pasienten. Dette er alvorlig. Mange russ velger selv å ta dette, sier han.

Enhetsleder Kristin Epland ved akuttmottaket i Arendal bekrefter at dette er et økende problem.

- Vi har hatt flere tilfeller av overdoser på GHB. Det er flest unge personer, sier hun.

Epland forklarer at det ikke finnes noen motgift om du først har tatt en overdose med GHB, og at det dermed er vanskelig å behandle.

- Det gjelder å behandle symptomene. De faller ofte ut og inn av bevissthet, og organene kan svikte. GHB er et farlig stoff, og er mye skumlere enn alt annet av rusmidler. Ungdom må skjønne hvor skummelt dette er, sier hun.