Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Slår alarm mot
plastisk kirurgi-spill

Spillappen har aldersgrense 3 år. - Burde aldri sett dagens lys, mener Barnevakten.

FÅR KRITIKK: Dette spillet, som handler om å drive en skjønnhetssalong hvor kosmetisk kirurgi og leppeinjeksjoner er en del av behandlingene som foretas, er tillatt for 3-åringer. Video: Dagbladet TV Vis mer

- Plutselig sitter en treåring med fingertuppen på sprøytespissen. Jeg tror ikke i min villeste fantasi at noen foreldre ville akseptert dette spillet om de hadde visst hva det inneholder, sier Veronica Simoné Fjeld.

Tobarnsmora som de senere årene har jobbet aktivt med å få mindre innhold av injeksjoner og kosmetisk kirurgi i sosiale medier, er svært kritisk til spillet «Super Salon».

ENGASJERT: Veronica Simoné Fjeld, driver Instakontoen Yummymummy som fremmer en mer naturlig kropp. Hun jobber aktivt for å få mindre innhold av injeksjoner og kosmetisk kirurgi i sosiale medier. Foto: Ørjan Barrie Hennes
ENGASJERT: Veronica Simoné Fjeld, driver Instakontoen Yummymummy som fremmer en mer naturlig kropp. Hun jobber aktivt for å få mindre innhold av injeksjoner og kosmetisk kirurgi i sosiale medier. Foto: Ørjan Barrie Hennes Vis mer

- Når du ser på dette spillet ser det umiddelbart ut som de andre, men når du er inne i spillet sitter altså små barn og utfører kosmetiske operasjoner og sprøyter inn leppefillers, raser hun.

Spillet henvender seg mot barn og unge, og handler om å drive en skjønnhetssalong hvor kosmetisk kirurgi og leppeinjeksjoner er en del av behandlingene som foretas på «kundene».

Barnevakten, som gir råd om barn og medier er heller ikke nådige, og mener spillet bør fjernes.

- Vi synes at innholdet i dette spillet er forkastelig og at det formidler verdier og holdninger som ikke er bra for barn, -og heller ikke for voksne, sier faglig leder i Barnevakten, Kjellaug Tonheim Tønnesen.

FILLERS: I spillet kan barn ned i 3 års alder utfører kosmetiske operasjoner og sprøyter inn leppefillers. Foto: Skjermdump Super Salon
FILLERS: I spillet kan barn ned i 3 års alder utfører kosmetiske operasjoner og sprøyter inn leppefillers. Foto: Skjermdump Super Salon Vis mer

Spillet er tillatt for brukere helt ned til tre års alder i GooglePlay og 12+ i AppStore.

- Burde aldri sett dagens lys, mener Barnevakten, som også klager på at appen har veldig mye reklame.

- Spillet er forkastelig og burde aldri sett dagens lys, uansett aldersgruppe. Det er noe av det verste og mest ødeleggende spillet jeg har sett bli tilbudt til barn, sier Fjeld.

Ifølge en fersk undersøkelse fra Forskningsinstituttet SIFO bombarders norske barn med reklame for alkohol, pengespill og kosmetiske behandlinger i sosiale medier. SIFO skriver at de har avdekket at mye av reklamen er uetisk, og i enkelte tilfeller direkte ulovlig.

Ifølge Medietilsynet er det ingen formell kontroll eller tilsyn av spill i Norge i dag.

Tillatt for 3-åringer

I beskrivelsen av spillet Super Salon brukes ord som at «du blir hekta på spillet og får lyst til å gjøre ditt beste for å komme videre». Å komme videre i dette spillet betyr å åpne opp nivå som «kosmetisk kirurgi kit» og «leppeinjeksjoner.»

Spillet gis ut av amerikanske Lion Studios LLC i San Francisco, og tilbys til brukere verden over, også norske.

Det har ikke lykkes Dagbladet å få Lion Studios i tale.

Google play og App Store opererer med to forskjellige aldersgrenser i Norge, henholdsvis 3 og 12 år.

Alle spill som utgis i Europa er merket med aldersanbefalinger fra PEGI, og benyttes av for eksempel nettbutikken Google Play, men ikke av App Store som har sin egen ordning, ifølge Barnevakten.no.

Norge følger PEGIs ordning for aldersmerking.

Slik beskriver Google Play spillet:

«Klienter som trenger hjelp kommer inn. Om det er øynene, nesa eller fjeset, bare trykk eller sveip for å endre utseendet. Lyse farger og unik animasjon vil holde deg hekta. Ha det gøy med å se transformasjonen som skjer»

Mens App Store skriver:

«Behandle øynene, ansiktet, nesen og håret. Bruk dine magiske evner til å få kundene til å se helt rå ut!»

Advarer

Spillet får en rekke negative reaksjoner, og blant brukeranmeldelsene hagler kritikken:

«Dette spillet er virkelig grusomt og jeg håper ingen barn får fatt på dette. Her snakker vi kroppspress, injeksjoner, nesereprasjoner osv! Bare grusomt! Skulle overhodet ikke vært lov!», skriver en.

KRASS KRITIKK: I brukeranmeldelsene i Google Play og App Store hagler kritikken. Foto: Skjermdump Google Play
KRASS KRITIKK: I brukeranmeldelsene i Google Play og App Store hagler kritikken. Foto: Skjermdump Google Play Vis mer

Mens en annen advarer foreldre:

«Hvis du lar barnet ditt spille dette, læres det opp til å tro at man ikke er bra nok som man er. Skadelig!! Ikke greit med kosmetiske inngrep i et spill for barn!!»

- Vi har sendt en henvendelse til PEGI om dette konkrete spillet nå, etter Dagbladets forespørsel. Mobilspill som handler om skjønnhetsoperasjoner, fettsuging og lignende er problematiske og krever oppmerksomhet, sier Kristine Meek, direktør for kommunikasjon, rådgiving og analyse i Medietilsynet.

Om Medietilsynet er uenige med en aldersgrense PEGI har satt, kan de ta det opp direkte med PEGI. Det har de nå gjort etter Dagbladets henvendelse.

REAGERER: Kristine Meek direktør for kommunikasjon, rådgiving og analyse i Medietilsynet
REAGERER: Kristine Meek direktør for kommunikasjon, rådgiving og analyse i Medietilsynet Vis mer

- Vi syns det er uheldig med spill som for eksempel kan bidra til kroppspress blant barn og unge, sier Meek.

Medietilsynet vedgår at PEGI-systemet ikke er optimalt.

- PEGI-systemet er dessverre dårlig egnet til å håndtere denne type problematikk. Spillene i seg selv kan virke uskyldige i sin fremstilling, men kan ha en kontroversiell tematikk.

- Utsettes for press

Hele 80 prosent av norske 15 til 16-åringer svarte i SIFO-undersøkelsen at det ikke er greit å få reklame for plastisk kirurgi eller kosmetiske behandlinger, som for eksempel botox, fillers, restylane eller andre injeksjoner, sier tidligere forsker Thea Grav Rosenberg ved OsloMet, som nå jobber som seniorrådgiver i Medietilsynet.

Mange av anmeldelsene av spillet er kritiske til presset det kan bidra til.

- Det er så sårbart. En ting er hva some-brukere eksponeres for, men når dette har fått plass i spillverden som når treåringer, da er vi på vei helt galt av sted. Dette er et ledd i en utvikling som er så skummel, sier Veronica Simoné Fjeld.

- Unge i dag vokser opp med at det å bruke kniv og sprøyter for å bli vakker er normen. De blir utsatt daglig for innhold som handler om denne bransjen og hva de kan tilby hvordan de kan bli vakrere, sier Fjeld.

Hun håper spilltilbyderen fjerner spillet for godt.

- Det er heldigvis ikke bare jeg som reagerer. Det er skremmende at et spill som dette passerer. Jeg anbefaler alle foreldre om å sjekke barnas telefoner og nettbrett og fjerner denne appen.

Selv om spillet også inneholder masse reklame, henviser Forbrukertilsynet til Medietilsynet for uttalelse.

Det har ikke lykkes Dagbladet å få en kommentar fra spilleverandøren Lion Studios LLC.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!