Slår alarm om Oslo-skolen

Antall elever som er under kritisk grense i lesing, skriving og regning øker fra første til tredje klasse i Oslo-skolen. Høyre mener utviklingen er urovekkende og blir skremt av skolebyråd Inga Marte Thorkildsen.

ADVARER: Flere er under kritisk grense i lesing, skriving og regning i tredjeklasse enn når de begynner på skolen - innen samme kull. Nå slår Mathilde Tybring-Gjedde og Øystein Sundelin i Høyre alarm. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
ADVARER: Flere er under kritisk grense i lesing, skriving og regning i tredjeklasse enn når de begynner på skolen - innen samme kull. Nå slår Mathilde Tybring-Gjedde og Øystein Sundelin i Høyre alarm. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

- Én av fem tredjeklassinger i Oslo-skolen er nå under kritisk grense i lesing. Risikoen for at de opplever manglende mestring og slutter å rekke opp hånda i klasserommet er veldig stor. Dette er tall som bør være interessante for Inga Marte Thorkildsen. Hun har en plikt til å følge opp og gi intensivopplæring til disse elevene, sier skolepolitisk talsperson Mathilde Tybring-Gjedde i Høyre.

Høyres skoletopp møter Dagbladet sammen med Høyres Oslo-topp Øystein Sundelin på Tøyen skole. Kartleggingsprøvene for Oslo-skolen viser ifølge Høyre-toppene at det går feil vei - og de peker på skolebyråd Inga Marte Thorkildsen (SV) og det rødgrønne byrådet.

Økning blant de svakeste

Antall som er under kritisk grense - på det laveste nivået - øker fra første til tredje klasse innenfor samme kull, viser tall Høyre har hentet ut.

  • Av Oslos førsteklassinger i 2016/2017 var 14.4 prosent av elevene under kritisk grense i lesing. I tredje klasse var 15,5 prosent av de samme elevene under kritisk grense.
  • Av førsteklassinger i 2017/2018 var 15,4 prosent under kritisk grense i lesing. I tredje klasse hadde det økt til 18,8 prosent.
  • Av førsteklassinger som startet på skolen i 2017/2018 var 18,6 prosent under kritisk grense i regning. I tredje klasse i år var 19,7 prosent av de samme elevene under kritisk grense.

- Thorkildsens ideologi er at kunnskap ikke er det viktigste i skolen. For Høyre er lesing, skriving og regning det aller viktigste. Du må ha det på plass, skal du komme deg noe sted videre, sier Øystein Sundelin.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer