MØTT AV PØLSER, IS OG BURGER: Få bensinstasjoner har barnemenyer, og barn på reise blir møtt med kampanjer for usunne og fete matvarer, viser en undersøkelse gjort av Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet
MØTT AV PØLSER, IS OG BURGER: Få bensinstasjoner har barnemenyer, og barn på reise blir møtt med kampanjer for usunne og fete matvarer, viser en undersøkelse gjort av Forbrukerrådet. Foto: ForbrukerrådetVis mer

Slår alarm om usunn barneferie

Bensinstasjonene har bare kampanjer for usunn mat. Det viser en undersøkelse fra Forbrukerrådet, som er bekymret for barnas helse langs veien.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): - Barn blir proppet fulle av det usunne, og kampanjene har usunne valg som pølser, is og boller, sier underdirektør Gro Tvedt Anderssen i Forbrukerrådet.

De har undersøkt hvilke tilbud som møter familier som er på veien i ferien. 

47 av 48 hovedkampanjer på bensinstasjonene som ble undersøkt langs E18 mellom Oslo og Kristiansand, og E6 mellom Oslo og Lillehammer, var tilbud på usunn mat. 

Mye brus, lite frukt I tillegg er det få mattilbud som er rettet mot barn, selv om mange familier tyr til for eksempel pølser i ferien. Forbrukerrådet mener bensinstasjonkjedene kunne vært mye flinkere til å fremme sunnere produkter.

- Det er ikke mange som har menyer rettet mot barn. Vi er overrasket over at selv om det er så stort fokus på sunnere alternativer, og bensinstasjonene selv sier de er blitt flinkere, er de så ivrige på å selge det usunne, sier underdirektør Gro Tvedt Anderssen i Forbrukerrådet.

Kritiske til bolletilbud Inntrykket fra bensinstasjonene er at man møtes av kampanjetilbudene og paller med brus. De sunnere alternativene som frukt er utplukket og dårlig merket.

Kampanjetilbudene er gjerne tilbud på hamburgermenyer eller pølsemenyer, eller tilbud på pakker med boller. En bensinstasjon tilbyr for eksempel fem Litago-boller for 39 kroner.

- Dette er et merke som er rettet mot barn, som brukes til å promotere usunne produkter. Vi mener det er et overtramp, og at det er markedsføring rettet mot barn, sier Anderssen. 

- Har flere valg Litago-bollen selges på Shell-stasjonene med Fresh-butikker, som finnes 170 steder langs norske veier. NorgesGruppen, som står bak Fresh, avviser at Litago-bollen som produkt og markedsføringen av det er rettet mot barn

MØTT AV BRUSBERG: Mange av bensinstasjonene har de usunne varene som brus lett synlig. Foto: Forbrukerrådet
MØTT AV BRUSBERG: Mange av bensinstasjonene har de usunne varene som brus lett synlig. Foto: Forbrukerrådet Vis mer

- Hovedmålgruppen vår er familier, og det vil også markedsføringen bære preg av. Bollen har blitt godt mottatt av folk i alle aldre, og vi ser at 5-pakninger med Litago-boller er populært hos familier langs veien, sier Kine Søyland, informasjonssjef i NorgesGruppen.

Hun påpeker at Fresh samarbeider med Landsforeningen for hjerte- og lungesyke, og har utviklet sunnere produkter sammen med dem.

- Disse produktene har vi også kjørt egne kampanjer på, slik vi også gjør med andre deler av vårt sortiment som pølser, boller og hamburgere. Vi prøver å få til en så god miks som mulig av kampanjer for å synliggjøre nettopp at vi har gode alternativer, både innenfor tradisjonell bensinstasjonmat og sunnere løsninger, så kundene kan velge det de helst vil ha, sier Søyland.

DÅRLIG UTVALG: Tilbudene på frukt og grønt er utplukket, og i mange tilfeller er prisene uklare. Foto: Forbrukerrådet
DÅRLIG UTVALG: Tilbudene på frukt og grønt er utplukket, og i mange tilfeller er prisene uklare. Foto: Forbrukerrådet Vis mer