Aluminiumsdirektør: Alcoa-sjef Roy Hammer (45) har ikke søkt om å få bygge aluminiumsverk drevet på gass i Finnmark. Her er han fotografert under et besøk på Alcoas aluminiumsverk i Mosjøen. Foto: Torild Wika/Helgeland Arbeiderblad
Aluminiumsdirektør: Alcoa-sjef Roy Hammer (45) har ikke søkt om å få bygge aluminiumsverk drevet på gass i Finnmark. Her er han fotografert under et besøk på Alcoas aluminiumsverk i Mosjøen. Foto: Torild Wika/Helgeland ArbeiderbladVis mer

Slår beina under LOs klimakuvending

LO snudde i klimapolitikken for å åpne opp for Alcoas aluminiumsverk i Finnmark, men selskapet har ingen konkrete planer om å bygge.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

«Molbopolitikk», sa LO-leder Roar Flåthen og viste ifølge Aftenposten til at det amerikanske selskapet Alcoa har fått nei til å bygge gassdrevet aluminiumsverk i Finnmark.

Mandag snudde han på hælen og sa at LO ikke lenger stiller seg bak Stortingets klimaforlik fra 2008.

Han mener det er meningsløst å stanse industriutbygging i Norge bare for å overholde en selvpålagt regel om at to tredjedeler av Norges utslippskutt må tas innenfor landets grenser.

Men den amerikanske aluminiumsgiganten har aldri søkt om å få bygge noe i Finnmark. Ei heller går de med konkrete planer om det.

- Vi blir nok tatt til inntekt for mer enn vi har ment og sagt. I noen uttalelser virker det som om alt er besluttet og at det bare er å sette spaden i jorda. Det er jo ikke tilfelle da, sier selskapets direktør Roy Hammer til Dagbladet.

Langt fram
I Stortinget har Ketil Solvik-Olsen gjentatte ganger bedt statsminister Jens Stoltenberg og miljøvernminister Erik Solheim svare på hvorfor Alcoa ikke får bygge.

- Alcoa, som er verdens største aluminiumsprodusent, vil bygge et aluminiumsverk i Finnmark, sa Ketil Solvik-Olsen i februar.

I Genève sitter ledelsen i Alcoa Norge og følger med på den sentrale rollen de har fått i debatten om norsk klimapolitikk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi følger debatten med stor interesse, men vi verken snakker om eller spekulerer i framtidige investeringer. Det er mye som må falle på plass før noe slikt kommer på tale, sier Hammer.

Kortreist
Det var i et intervju med Dagens Næringsliv i fjor at den tidligere Alcoa-sjefen Bernt Reitan luftet ideen om å bygge gasskraftverk og aluminiumsverk i Finnmark. Tanken var at kortreist gass kan gjøres om til aluminium i stedet for å eksportere gassen og pådra seg store transportutgifter.

- Dette ligger tilbake i tid og ble løftet fram av en tidligere kollega. Han påpekte muligheten av å utnytte noen av de gassressursene i nord til å for eksempel bygge en aluminiumsmelter. Så ser vi at dette eksempelet blir brukt vidt og bredt av mange parter for å argumentere for potensielle endringer i miljøpolitikken, sier Hammer.

Dyrt
Hammer påpeker at i tillegg til de miljøpolitiske rammebetingelsene så skal regnestykket med å produsere aluminium ved hjelp av gasskraft også gå i pluss — og vel så det.

- Alle vet at prisen på den kraften som trengs er den viktigste faktoren for å få lønnsomhet i aluminiumsproduksjon, sier han.

Energianalytiker Ole Løfsnes i Econ Pöyry er skeptisk til om det vil være kommersielt lønnsomt å produsere strøm av gass i framtida.

- Med de strømprisene vi forventer framover skal det mye til at gasskraft klarer å bli konkurransedyktig, sier han.

I Genève sitter Alcoa-ledelsen og slår på kalkulatoren.

- Som et kommersielt selskap regner vi på alle muligheter. Vi har jo smeltere over hele verden som går på alle mulige former for energibærere. Vi har en oppfatning, men dette er helt avhengige av hva som blir rammebetingelsene der vi skal bygge. Når du skal se hvor du skal investere må du se på alternativene, og det er jo i hele verden, sier Hammer