- IKKE ET OFFER: Dove har trukket reklamen etter massiv kritikk. Nå snakker den svarte kvinnen i videoen ut. Foto: Dove
- IKKE ET OFFER: Dove har trukket reklamen etter massiv kritikk. Nå snakker den svarte kvinnen i videoen ut. Foto: DoveVis mer

Dove og rasisme:

Slår tilbake etter skandalereklamen:
- Jeg er ikke et offer

Den svarte kvinnen i Doves kritiserte reklamevideo snakker ut.

(Dagbladet): Tidligere denne uka fikk en kampanje fra såpeprodusenten Dove stor, uønsket oppmerksomhet.

Grunnen var en reklamefilm, som nå er trukket, hvor en svart kvinne «blir» hvit da hun tar av seg toppen. Kvinnen blir deretter asiatisk.

«Et bilde vi publiserte på Facebook mislyktes fullstendig i å representere fargede kvinner på en god måte. Vi beklager sterkt til de som ble fornærmet», skrev Dove i en uttalelse, etter sterke reaksjoner fra publikum.

Nå svarer den svarte kvinnen på kritikken, en kritikk hun ikke kjenner seg igjen i som medvirkende i reklamen. Det gjør hun i et innlegg i avisa The Guardian.

- Trist

Kvinnen, Lola Ogunyemi, starter med å fortelle om sine erfaringer med å være farget.

- Jeg er en nigeriansk kvinne, født i London, og oppvokst i Atlanta. Jeg har alltid vært veldig klar over samfunnets mening om at mørkhudede mennesker, spesielt kvinner, ville sett bedre ut om hudfargen var lysere.

Hun skriver videre at skjønnhetsindustrien har mye av ansvaret for dette, og at det var derfor hun ble så glad da såpegiganten Dove spurte om hun ville være med på reklamekampanjen.

- Jeg gikk på nettet og oppdaget at jeg uvitende hadde blitt et eksempel på rasistisk reklame. (...) Jeg hadde gledet meg til å være del av en reklame, og å fremme min rases styrke og skjønnhet. Så det å bli møtt med et svært opprør var trist.

Hun gjør det klart at hun ville sagt nei til å medvirke i reklamen om hun hadde fått «den minste antydning til å tro at jeg ville blitt portrettert som mindre verdt, eller som 'før' i en før og etter-sekvens.»

- Jeg elsket det

Hun forsvarer såpegiganten og forklarer at hele erfaringen med innspillingen - og det å se sluttproduktet - var en positiv opplevelse.

- Den første Facebook-reklamen kom ut, en 13 sekunders lang video med meg, en hvit kvinne, og en asiatisk kvinne. Vi tok av oss T-skjortene og forvandlet oss til hverandre. Jeg elsket det. Jeg var stolt.

Hun forklarer at den 30-sekunders lange TV-reklamen viste bedre fram konseptet med reklamen, og at hun elsket den versjonen også. Hun skriver også at hun forstår hvordan bildene fra videoen, som har spredt seg i sosiale medier, kan ha blitt mistolket.

- Mens jeg er enig i Doves respons om å beklage for enhver fornærmelse, så kunne de også ha forsvart sin kreative visjon, og deres valg i å inkludere meg, en svarthudet kvinne. Jeg er ikke et stille offer av en feilet skjønnhetskampanje. Jeg er sterk, jeg er vakker, og jeg vil ikke bli visket bort.

Ikke første gang

Dette er ikke første gang såpeprodusenten har blitt kritisert for rasistiske reklamekampanjer.

I 2011 kom kritikken etter at et før og etter-bilde plasserte tre kvinner på en fargeskala, og antydet at den lyseste kvinnen var sluttresultatet.

I 2015 ble det også kontroverser da Dove lanserte en hudkrem for «normal til mørk hud».