Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Slåss for å bli best

«Energi, mot og begeistring» er Petter A. Stordalens (42) ledetråd, for seg selv og sine nesten 6000 medarbeidere. Det er ikke funnet på av konsulenter, men av ham selv.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

-  Skal du lykkes som leder kan du ikke være redd for at folk tenker sjøl! Servitøren, stuepiken, resepsjonisten - de har alle mye å bidra med. Det er medarbeiderne nærmest gjestene som ser hvor skoen trykker, hvor det trengs nye løsninger. Da må du høre på dem!

Stordalen understreker med armene så kaffen skvetter i været. Hovedeieren i Choice Hotels har nettopp kjøpt ut en brysom medeier, det svenske børsnoterte selskapet Capona. Dermed blir kremmersønnen fra Porsgrunn største eier på hotellsiden i Norden.

-  Hvorfor er det så viktig å være størst?

-  Det er ikke viktigst å være størst, men best. Og å holde unna internasjonale storaktører som Hilton.

Tjenestevei - fysj!

Petter A. Stordalen synes det er morsomt å konkurrere. Og å be ham snakke om «hvordan lykkes i næringslivet», er som å trykke på en knapp. Det renner ut med eksempler og historier. De handler ikke om riktige investeringer, strategier og aksjekurser, men om mennesker. Han tror at den inkluderende bedriftskulturen i Choice er forklaringen på at hotellkjeden lykkes så bra:

-  Ordet «tjenestevei» er det verste jeg vet. Hos oss har vi et «flatt hierarki». Vi har ikke noe som heter personalsjef eller HR-sjef. Her har alle ansvar for helse og miljø.

-  Det kan da ikke være helt uproblematisk å innlemme alle de ulike kulturene inn i en strømlinjeformet kjede?

image: Slåss for å bli best

-  Vi er ikke strømlinjeformet! Hotellene får dyrke sine særpreg. Vi vil ha mangfold, og vi har ulike konsepter. På mange av de mindre hotellene våre kan du steke deg vafler i resepsjonen døgnet rundt. Dette er etter ideer fra ansatte. Det ville være meningsløst om vi på hovedkontoret i Oslo skulle bestemme hvordan Hotel Hammer på Lillehammer skulle løse et problem! Men vi har en felles ledetråd som heter «EMB»: Energi, mot og begeistring. Den gjelder overalt. Vi har jevnlige små og store «leirbål» der vi snakker og har det artig sammen.

-  EMB - er det noe som er funnet opp av et innleid konsulentfirma?

-  Nei, det er funnet opp av meg. Konsulenter er noe jeg er svært skeptisk til. Navn som McKinsey og Boston Consulting Group får meg til å fryse på ryggen. Det kunne ikke falle meg inn å betale millioner av kroner for at utenforstående økonomer med spørreskjemaer skulle prøve å finne løsninger for en bedrift de ikke har rede på. Det er en lederoppgave å finne veier ut av et uføre - og veier til ny suksess.

-  Ikke alle bedriftskulturer er like endringsvillige?

-  Omorganiseringer må ha noe for seg. Men endring må man tåle, enten det er en ny måte å organisere ting på eller nysatsinger. Har man gjort suksess med et produkt, kan man ikke leve i den tro at suksessen vil vare. Man må hele tida gjøre endringer og tilpasse seg samfunnet rundt seg. Utfordringen er å skape entusiasme og forståelse for dette.

Samfunnsansvar

Stordalen vil også at hans hotellkjede skal være opptatt forhold utenfor hotelldøra:

-  Vi har et samfunnsansvar. Jeg vil at driverne av de enkelte hotellene gjerne skal engasjere seg i lokale forhold. Vi må levere noe tilbake til samfunnet vi lever i. Vårt viktigste bidrag er engasjerte medarbeidere.

Elsker mandag

Den veltrente energibunten snakker som en foss og bruker armer og bein i en slik grad at du må holde deg på en armlengdes avstand. Han blir rett og slett oppglødd av å snakke med folk.

-  Jeg får energi av å jobbe, av ledermøter, av å tenke på nye planer, av samtaler. Mange sier «endelig fredag», når uka er omme. Jeg sier «endelig mandag» - ha-ha!