«Sleipner» hadde ulovlig flåteutstyr

Verken ulykkesbåten "Sleipner" eller søsterskipet "Draupner" hadde de nødvendige utløserne for redningsflåtene. De skulle derfor aldri ha fått lov til å gå fra kai.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dokumentasjon som Bergens Tidende har fått tilgang til, viser at båtene ikke hadde det utstyret som lovverket krever for redningsflåtene om bord. Det var ikke montert såkalte hydrostatiske utløsere - en komponent som skulle sikre at flåtene automatisk ble frigjort fra båten dersom de havner under vann.

Sjøfartsdirektoratet oppdaget feilen først i desember, da videobilder fra havbunnen viste at to av fire flåtecontainerne på "Sleipner" fortsatt var spent fast til skipssiden, mens den tredje lå i kapselen. En kontroll på "Draupner" i ettertid avslørte den samme feilen der.

Mangelen er i strid med både norske og internasjonale krav, og er så alvorlige at verken "Sleipner" eller "Draupner" etter lovverket skulle ha fått lov til å gå fra kai.

Verken skipskontrollen eller Sjøfartsdirektoratet avdekket denne feilen under sine inspeksjoner av hurtigbåtene.

(NTB)