«Sleipner» manglet el-tilsyn

BERGEN (Dagbladet): Produkt- og Elektrisitetstilsynet stolte på at verftet og et Bergens-firma rettet opp de manglene de påpekte under byggingen av «Sleipner». Mye tyder på at disse manglene likevel ikke ble rettet opp.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Vi stoler på at de manglene vi påpeker blir utbedret og skriver ut driftstillatelse deretter, sier Tor Amund Gjersvik i Produkt- og Elektrisitetstilsynet (PE) i Bergen.

Passasjerene om bord i «Sleipner» har forklart at de ikke hørte instruksene fra kapteinen etter grunnstøtingen - viktig informasjon som kanskje kunne spart menneskeliv i de kaotiske minuttene før «Sleipner» gikk ned.

I sin besiktigelsesrapport fra i vår bemerker Gjersvik 28 punkter som måtte forbedres. Blant disse var mangler ved nødgeneratoren og PA-systemet; høyttaleranlegget som skal virke i nødsfall.

Skriver tillatelse

Grunnstøtingen på Blokso var i høyeste grad et nødsfall der dette ikke virket. Rapporten ble datostemplet 16. april i år. Mindre enn to uker seinere melder Austal Ships, det australske verftet som bygde «Sleipner», at manglene er utbedret. Firmaet Jørn B. Knudsen på Askøy utenfor Bergen som leverte PA-systemet til «Sleipner», ble pålagt å foreta utbedringer.

10. august i år får tilsynet skriftlig beskjed om at dette er gjort. De skriver en driftstillatelse. Sjøfartsdirektoratet utsteder så et passasjer- og driftssikkerhetssertifikat. Uten at norske myndigheter har foretatt en siste sikkerhetstest av elektrisk anlegg.

Tro

Produkt- og Elektrisitetstilsynet støtter seg slik sett på erfaring og tro.

- Vi må stole på at verft og leverandører foretar sin internkontroll og forholder oss til deres svar, sier overingeniør Tor Amund Gjersvik i Produkt- og Elektrisitetstilsynet.

- Er det tilstrekkelig for passasjerenes sikkerhet?

- Egentlig er det nok. Erfaringen tilsier at det er sjelden påleggene våre ikke utføres.