Sleipner måtte slippes

Hovedskroget til hurtigbåten Sleipner ble hevet fra 99 meters dyp, og opp til overflaten klokka 21.30. Men Sleipner måtte slippes ned igjen!

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Sleipner måtte slippes ned igjen til bunnen på grunn av balanseproblemer og fare for at løftestroppene skulle ryke, melder TV 2.

Deler av akterskipet og styrhuset var over vann, men løftestroppene skar seg inn i forskipet og forsøket måtte avbrytes. Båten ble senket ned til bunnen igjen, og dykkere skal nå undersøke vraket, skriver NTB.

Mandag ble den løse skrogdelen og baugen på Sleipner hevet. Men det dårlige været i området gjorde at hevingen av hovedskroget ble utsatt, i første omgang til tirsdag. Da prøvde bergingsmannskapene igjen å heve skroget, men på grunn av de store skadene, måtte Sleipner senkes igjen.

Følelsene tok overhånd da meldingen om det mislykkede hevingsforsøket nådde Silje Bengtson. Sammen med to av de andre overlevende etter «Sleipner»-tragedien har Bergens-jenta vært i Haugesund siden mandag for å være med når «Sleipner» bryter overflaten.

- Jeg ble veldig skuffet over den beskjeden. Jeg hadde virkelig håpet at de skulle lykkes med å få «Sleipner» opp denne gangen, forteller hun til NTB.

John Magne Wad overlevde også forliset med «Sleipner». Han frykter nå at han aldri vil få se vraket etter hurtigbåten.

- Dette er en del av bearbeidelsen etter ulykken. Personlig hadde jeg et håp om å få komme inn i vraket igjen. Nå har jeg så å si ingen tro på at skroget fra «Sleipner» kan tas opp i en del lenger, sier Wad.

Prosjektleder i Stolt Rockwater JV, Magne Vågslid, kunne i kveld ikke si når man ville prøve på å heve den havarerte hurtigbåten på nytt.

- Vi hadde deler av «Sleipner» oppe, men det var ikke forsvarlig å prøve å legge den over på supplybåten. Derfor måtte vi senke båten igjen. Dykkere vil raskt gå i gang med å undersøke båten så får vi se når et nytt hevingsforsøk kan starte, sier Vågslid.