- «Sleipner» skulle vært stoppet

- Jeg ville aldri latt «Sleipner» gå ut. Jeg ville sjekket at påleggene på lys- og lydanlegget var rettet opp, sier Olle Skoglund, som i flere år var ansvarlig for elektriske anlegg på hurtigbåter. Han vet hvor vondt det er å miste nær familie på havet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Skoglund, som jobbet i Produkt- og eltilsynet (PE), stoppet selv flere hurtigbåter fordi han mente det elektriske anlegget ikke var godt nok sikret.

- Koste hva det koste ville - fant jeg graverende feil, fikk de ikke gå. En kontrollør skal sjekke opp at lys- og lydanlegget er i orden. Lyset er det siste man har å klamre seg til når ulykken er ute.

Påsken 1990 glemmer han aldri. Han mistet svigerinnen sin i «Scandinavian Star»-ulykken. Samme år mistet nevøene hans foreldrene sine.

- «Sleipner» burde vært stoppet, lyset er det siste som skal forsvinne på en båt, det er den siste trøsten passasjerene har igjen, sier Skoglund .

På «Sleipner» ble det funnet 28 mangler. Inspektøren fra PE ba verftet foreta nødvendige utbedringer før han ga driftstillatelse. Det var alvorlige mangler på nødgeneratoren og høyttaleranlegget.

Det tok fjorten dager før verftet meldte at manglene var utbedret. PE skrev ut driftstillatelse uten å sjekke at manglene virkelig var utbedret.

- Det er skremmende at tilsynet fant 28 grove feil på «Sleipner» og stolte på at verftet rettet manglene, sier Skoglund.

KRASS KRITIKK: - Myndighetene leker med menenneskeliv, sier Olle Skoglund