HOLDER VAKT: Scotland Yard holder vakt utenfor News of the Worlds moderselskap News International mens horder av sinte briter demonstrerer mot det Rupert Murdoch-eide selskapet. Foto: ANDY RAIN / EPA / SCANPIX
HOLDER VAKT: Scotland Yard holder vakt utenfor News of the Worlds moderselskap News International mens horder av sinte briter demonstrerer mot det Rupert Murdoch-eide selskapet. Foto: ANDY RAIN / EPA / SCANPIXVis mer

- Slettet millioner av e-poster

Britisk politi tror News of the World-sjefene prøvde å ødelegge sensitiv informasjon.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Britisk politi tror ledelsen i den nå nedlagte skandaleavisa News of the World har slettet millioner av e-poster i et forsøk på å skjule sensitiv informasjon, skriver The Guardian.

The Guardian var selv aktive i å avsløre avlyttingsskandalen som denne uka satte kroken på døra for den britiske tabloiden.

• Les også kommentar: Når arkivene brennes ...

Intern korrespondanse De aktuelle e-postene skal skrive seg fra perioden 2005 og framover, og inneholde kontakt mellom avisas redaktører, reportere og kilder, inkludert privatetterforskere. Potensielt inneholder de informasjon som er av stor verdi for så vel politiet som de mange som står i kø for å saksøke tabloiden.

News of the Worlds eierselskap News International har selv hevdet at de vil samarbeide fullt og helt med politiet i etterforskningen. Slettingen av e-postene tyder på det motsatte, og at bare en brøkdel av e-postarkivet er ment å se dagens lys.

En leder i moderorganisasjonen, som eies av mediemagnat Rupert Murdoch, skal ha foretatt masseslettingen i to omganger, seinest i januar i år, da Scotland Yard innledet sin nye etterforskning av avlyttingen avisa har foretatt.

- Borte på vei til India Ledelsen i News of the World har tidligere benektet at e-postene eksisterer; avisas skotske redaktør hevdet i fjor at e-postene var blitt borte på vei til den indiske byen Mumbai - mens News Internationals advokat Julian Pike hevdet at det derfor var umulig å oppdrive e-poster som var mer enn et halvt år gamle.

Historien slo sprekker i januar, da News International overleverte bevis til Scotland Yard; bevismaterialet inneholdt e-poster som åpenbart var langt eldre enn seks måneder.

RASENDE: Demonstrantene mener Rupert Murdoch har altfor mye makt i britisk presse, og krever at «imperiet» hans oppløses. Foto: SANG TAN / AP / SCANPIX
RASENDE: Demonstrantene mener Rupert Murdoch har altfor mye makt i britisk presse, og krever at «imperiet» hans oppløses. Foto: SANG TAN / AP / SCANPIX Vis mer

Etter hvert måtte advokat Pike innrømme at Mumbai-historien var rent oppspinn, og at News International satt på e-poster tilbake til 2005. Han forklarte at han var blitt feilinformert av News of the Worlds advokat Tom Crone - som også hevdet han var blitt feilinformert.

IT-firma sentralt Det originale arkivet skal ha inneholdt en halv terabyte med data. Scotland Yard har siden januar arbeidet med å gjenvinne informasjonen som skal være slettet.

IT-firmaet Essential Computing skal ha spilt en sentral rolle i affæren, men skal også ha oppfordret News International til å legge kortene på bordet. Firmaet skal ha vært de som oppdaget e-postslettingen og til slutt varslet politiet.

Også tidligere har det kommet til konflikt mellom Scotland Yard og News International på grunn av sistnevntes angivelige forsøk på gjemme under informasjon. I april, da reporter James Weatherup ble arrestert, fant politiet ingenting på pulten hans fordi den var blitt rensket for materiale. Til slutt måtte et advokatfirma samtykke i å utlevere dokumentene.