Slik bedres arbeidsmiljøet

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Leder av Forum for psykososialt arbeidsmiljø i Norge, Bjørnar Brændeland, gir disse rådene for å bedre arbeidsmiljøet:

  • Prioriter kommunikasjon. Lederne må ha tid til å snakke med de ansatte.
  • Gjør målene tydelige og oppgavene håndterbare for den enkelte. Diffuse arbeidsoppgaver og uklare mål er en klar stressbelastning. Å jobbe i forhold til realistiske mål gir pågangsmot og arbeidslyst.
  • Gi hverandre hjelp og støtte. Mangel på støtte skaper usikkerhet.
  • La de ansatte delta i beslutningsprosessen, slik at de kan få en eiefølelse til det som skjer. La de ansatte få vite hvilke rammer og hensyn som ligger bak beslutninger. Da er det lettere å godta endringer.
  • Vær lojal. Uenighet er sunt. Men når beslutninger er tatt, er lojalitet overfor ledelsen og medarbeidere helt nødvendig.
  • La den enkelte variere sitt arbeidstempo og arbeidsinnhold. De ansatte er ikke maskiner som jobber likt.
  • Gjør arbeidet meningsfullt for hver enkelt. Forklar hvorfor ting må gjøres, og hva som er det felles målet.