Slik beskytter du bilen din

Rust spiser opp bilen innvendig. Det starter som regel i hulrom eller i plateskjøter. Når du oppdager rusthullene er skadene ofte omfattende.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

De brune flekkene er kostbare å reparere. Fuktighet som ikke forsvinner er årsaken til rust.

Du kan selv sjekke de mest utsatte stedene: Det vanligste stedet rusten setter seg er under dørene og under skjermene. Det er også viktig å kontrollere i sveiseskjøter og der plater møtes. Ta også en titt rundt på panseret - ikke på de flotte lakkerte flatene, men på kantene der de er sveiset.

Ta ut mattene i bilen og se under pedaler og rundt pedalene. Der kan rusten få feste på grunn av mye fuktighet og salt som du har dratt inn med skoene.
Steinsprutskader kan også gi grobunn for rust. Du kan også forebygge rustangrep. Det viktigste er å vaske bilen ofte. Spyl skikkelig under skjermene.

Veisalt er bilens verste fiende. Dette er særlig viktig å huske om vinteren når du kjører mye i salt. I områder med lite saltbruk ruster bilene mye mindre enn i byer der det saltes mye. Poler billakken skikkelig - men viktigere enn noe annet er skikkelig vask og høytrykkspyling under skjermene.

Oppvarmet garasje om vinteren er som er veksthus for rust. Står bilen varmt og godt inne om natta - og så brukes ute på saltføre om dagen inviterer du nesten til «rustfest». Dagbladet har sett en Peugeot som hadde stått varmt og godt i garasje, men som etter noen års bruk var helt oppspist av rust. Da gummimattene ble fjernet var det så store hull at man kunne føre en arm gjennom dørken.