KRITIKK: Pro-russiske separatister holder vakt like ved krasjstedet for flyet. Russiske medier får nå kritikk for rapportene de leverte i timene etter flystyrten. Foto: EPA/ROBERT GHEMENT
KRITIKK: Pro-russiske separatister holder vakt like ved krasjstedet for flyet. Russiske medier får nå kritikk for rapportene de leverte i timene etter flystyrten. Foto: EPA/ROBERT GHEMENTVis mer

Slik ble den «spanske «flygelederen Carlos» et symbol på Russlands feilslåtte propaganda

Meldte om ukrainske jagerfly.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet):  - Hver dag finner vi på nye og mer «sexy» måter å lyve på, sa tidligere Russia Today-reporter Sarah Firth, da hun leverte sin oppsigelse fra TV-kanalen i går.

Hun sa opp i protest mot TV-kanalens dekning av Malaysia Air-katastrofen. Kanalen har flere ganger blitt beskyldt for å være et talerør for russiske myndigheter.

Nå begynner vi for alvor å se rekkevidden av propagandaen fra russiske medier i etterkant av ulykka.

«Flygelederen Carlos» I de første rapportene ble det raskt spekulert i at flyet - hvor alle de 298 menneskene om bord - ble skutt ned av pro-russiske separatister, da det gikk ned i et separatistkontrollert område helt øst i Ukraina.

I russiske medier var imdlertid rapportene ganske så annerledes.

En av de mest bissarre historiene som ble gjengitt i russiske medier, var den om den spanske flygeleder Carlos, skriver det anerkjente magasinet Foreign Policy (krever innlogging).

På torsdag, samme kveld som flykatastrofen, begynte en ved navn Carlos - som presenterte seg som en spansk flygeleder - å skrive på Twitter.

Han skrev at ukrainske jagerfly, og ikke separatister med bakke-til-luft-missiler, hadde skutt ned passasjerflyet.

Ifølge Foreign Policys Moskva-korrespondent var russiske medier raske med å gjenfortelle Twitter-profilens meldinger.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Spansk flygeleder: To ukrainske jagerfly var nær passasjerflyet før det forsvant» var tittelen hos det ovennevnte nyhetsnettstedet Russia Today.

Flere bet på Deretter bet store, regjeringsvennlige medier i landet på den samme historien, og både Pravda, Rossiya 24 og Rossiiskaya Gazeta. En rekke store, russiske medier meldte også om at målet for nedskytningen var Vladimir Putins presidentfly, som visstnok skal ha hatt en rute over det samme området.

På fredag skal imidlertid flere ukrainske og vestlige journalister ha oppdaget «Carlos'» konto. Den var da allerede slettet, og ble raskt avslørt som falsk.

Den spanske ambassaden opplyste om at dette også var en Twitter-konto som var aktiv under Euromaidan-protestene.

Helt siden styrten har stadig nye teorier om at Kiev eller en annen ukjent fiende sto bak nedskytingen, ha versert i russiske medier, ifølge magasinet.

Også Pussy Riot-medlem Masha Alekhina, kritiserer russiske mediers dekning av katastrofen i en kommentar i The Guardian i dag.

Propagandakrig Dagbladet skrev tidligere i dag om hvordan russiske myndigheter også skal ha endret de russiskspråklige Wikipedia-artiklene om MH17.

Den såkalte Twitterroboten RuGovEdits - som overvåker endringer gjort av IP-adresser i den russiske regjeringen på det brukergenererte internettleksikonet Wikipedia - skal ha avslørt endringene.

Myndighetene skal ha fjernet opplysninger i den russiskspråklige artikkelen om flight MH17, der det var anklager om at russiske myndigheter hadde forsynt de pro-russiske opprørerne med missilene som ble brukt til å skyte ned flyet, skriver blant annet Daily Telegraph.

Etter endringen skal det ha stått: «Flight MH17 ble skutt ned av ukrainske soldater» skriver avisa.

Dagbladet skrev også om hva de russiske avisene hadde på sine forsider dagen etter ulykka.

Ikke til å stole på Senior militærrådgiver Per Erik Solli ved Norsk Utenrikspolitisk Institutt (NUPI) advarte i går folk mot å høre på både russerne og ukrainerne.

- Informasjonskrigen har blitt mer intens enn kamphandlingene på bakken. Russerne og ukrainerne jobber hardt for å vinne opinionen lokalt og internasjonalt. Spillet har blitt trappet opp og har blitt mer intens etter ulykken. Det er god grunn til å være skeptisk til alt som sies fra begge parter, og det er vanskelig å si om det er reell fakta eller propaganda, sier Solli til Dagbladet.

Samtidig har både ukrainske myndigheter og amerikanske myndigheter - som sitter på satellittdata som trolig har sporet missilenes bevegelse - konkludert med at flyet ble skutt ned med en bakke-til-luft-missil av typen SA-11 Buk, et missilbatteri-system fra Sovjet-tida.

Malaysia Airlines slapp i dag en liste med alle de 298 omkomne etter katastrofen.

FN bekrefter i en uttalelse at det var 80 barn om bord på flyet.

KNUST: En journalist undersøker det som er igjen av cockpiten til Malaysia Airlines Mh17. Foto:  EPA/ROBERT GHEMENT
KNUST: En journalist undersøker det som er igjen av cockpiten til Malaysia Airlines Mh17. Foto: EPA/ROBERT GHEMENT Vis mer