DRAMAET PÅ RYGGE:  Styret i Rygge sivile lufthavn vedtok tirsdag å legge ned driften fra 1. november dersom Ryanair holder fast ved beslutningen om å droppe Rygge som base. Det er Ryanair-sjefen Michael O'Leary som sitter med all trumfen. Uten ham taper Rygge over en million passasjerer. Foto: Leon Neal / AFP Photo / NTB Scanpix
DRAMAET PÅ RYGGE: Styret i Rygge sivile lufthavn vedtok tirsdag å legge ned driften fra 1. november dersom Ryanair holder fast ved beslutningen om å droppe Rygge som base. Det er Ryanair-sjefen Michael O'Leary som sitter med all trumfen. Uten ham taper Rygge over en million passasjerer. Foto: Leon Neal / AFP Photo / NTB ScanpixVis mer

Slik ble Ryanair-sjefen flybransjens pitbull

- Han har et markedsføringstalent som er ganske enormt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Rappkjefta er kanskje den beste beskrivelsen på Michael O'Leary (55), eller kanskje er ordet fargeklatt mer dekkende. I de 20 åra han har ledet Ryanair, har han blitt kjent som en pitbull i flybransjen.

Nå er det framtida til Moss Lufthavn Rygge som står på spill, og Ryanair er inne i en intens maktkamp med norske politikere.

O'Learys bakgrunn Karrieren til mannen lufthavnas skjebne avhenger startet på 80-tallet.

O'Leary hadde studert det irske skattesystemet og tatt en bachelor i økonomi da eventyret startet. Det var nemlig etter studiene at iren møtte Tony Ryan, mannen som ga navnet til Ryanair og startet selskapet i 1985. Da hadde de 5000 passasjerer og 51 ansatte.

Selskapet tapte penger.

O'Leary ble sendt til USA for å studere Southwest Airlines sin forretningsmodell. Southwest er det største lavprisflyselskapet i USA, med base i Dallas, og går fortsatt så det suser. Innen 1988 var O'Leary direktør i Ryanair. I 1991 gikk selskapet med overskudd for første gang, med 651 000 passasjerer.

Siden har O'Leary blitt kjent for å strippe ned tjenester og senke prisene.

- Det er ikke Ryanair som har endret flybransjen. Det var Southwest Airlines som var pionerene, eller et selskap før det som het PSA - Pacific Southwest Airlines. Southwest sitt konsept er lave priser og sekundærflyplasser, og direkteruter, sier førsteamanuensis Espen Andersen ved Institutt for strategi og logistikk på BI.
[bilde= 1, twelve]
Kopierte et konsept Han sier de gjerne satser på å sette opp små direkteruter.

PRESSER PRISENE NED:  Ryanair er kjent for å presse prisene ned, og det enda mer enn lavprispioneren Soutwest Airways. Her er Michael O'Leary i Glasgow for å promotere ruter for bare ni pund, altså under hundrelappen, og rundt like mye som den nye flyseteavgiften. Foto: NTB Scanpix
PRESSER PRISENE NED: Ryanair er kjent for å presse prisene ned, og det enda mer enn lavprispioneren Soutwest Airways. Her er Michael O'Leary i Glasgow for å promotere ruter for bare ni pund, altså under hundrelappen, og rundt like mye som den nye flyseteavgiften. Foto: NTB Scanpix Vis mer

- Som å fly fra Torp til Tromsø. Det er ikke så mange som vil fly der, men du fyller kanskje opp et fly om dagen. De store selskapene vil heller at du skal bytte i Oslo eller Bergen for å holde trafikken oppe, sier Andersen til Dagbladet. 

O'Leary studerte Southwest og kom tilbake til Irland. Så skjøt Ryanair fart.

- Ryanair har kopiert konseptet og lagt til salg over Internett og et ekstremt kostnadsfokus. Southwest er også kostnadsfokusert, men de har også trofaste ansatte. De er også lavpris, men ikke i den desperate versjonen som Ryanair er, sier Andersen.

«Ingen vet hvor haren hopper» er økonomiprofessor Frode Steens beskrivelse av O'Leary. Hva som blir Ryanairs neste trekk, er vanskelig å forutsi.

- De er kjent for å være Europas råtasser når det gjelder forhandlinger. Det er noen som mener at å være avhengig av Ryanair er høyrisiko, og det er noe vi har sett på Rygge nå, sier Steen.

[bilde= 2, twelve]
En fargeklatt I 2013 annonserte han at han ville selge billige billetter for 10 euro fra Europa til USA. Det er like mye som den nye flyseteavgiften koster. Så hevdet han å jobbe for ståplasser på fly til 10 kroner stykket.

- Han har et markedsføringstalent som er ganske enormt. Han sier ting som at det skal være ståplasser eller myntinnkast på toalettet, som han aldri har tenkt å gjøre, også skriver journalistene om det. Han er en god PR-mann, sier Andersen.

O'Leary har ifølge The Guardian kalt Europakommisjonen «idioter» og transportselskapet Heathrow Airport Holding (tidligere BAA) for «utnyttende voldtektsmenn». En gang ble også reiseselskaper oppgitt som idioter som burde «bli tatt med ut og skutt». Det samme sa han for øvrig i mai i år om Dublins syklister.
 
For to år siden snakket O'Leary med Nettavisen, som på vegne av en SAS-pilot spurte om O'Leary det subtile spørsmålet: «Ble du født et rasshøl, eller har du bare blitt et rasshøl?»

- Jeg ble født et rasshøl, og jeg har blitt et enda større rasshøl med åra, var svaret fra Ryanair-sjefen.
[bilde= 3, twelve]
Vil ikke la seg presse Her kan du lese hvordan Ryanair har lagt press på myndigheter Europa rundt. I en Facebook-melding tirsdag kveld skrev statsminister Erna Solberg at regjeringen ikke vil la seg presse av Ryanair.

- Ingen norske lufthavner blir nedlagt på grunn av en avgift på flyreiser, skrev Solberg.

EGEN KALENDER:  Ryanair gir ut kalender med sine flyvertinner. Her presenterer Ryanair-sjefen Michael O'Leary kalenderen på et arrangement i Berlin i november 2010. Tobias Schwarz / Reuters / NTB Scanpix
EGEN KALENDER: Ryanair gir ut kalender med sine flyvertinner. Her presenterer Ryanair-sjefen Michael O'Leary kalenderen på et arrangement i Berlin i november 2010. Tobias Schwarz / Reuters / NTB Scanpix Vis mer

- I dette konkrete tilfellet dreier det seg om at Ryanair ikke ønsker å benytte seg av lufthavna på Rygge, angivelig på grunn av den nye avgiften - en avgift som for øvrig ikke ser ut til å hindre Ryanair i å fly til andre flyplasser i Norge, skrev hun.

Ryanair har bestilt fire ruter fra Gardermoen allerede fra 1. september i år.

- Ryanair har endret strategi og snakker om å fly mer fra vanlige flyplasser, og der er det rom for å vokse mer. De har også uttalt at de ønsker å vise litt mer service enn de har gjort før, hvis du for eksempel har glemt å printe ut billetten din. For servicen har begynt å virke litt mot dem, sier Steen.

- Ryanair og andre lavkostselskap har vokst og blitt enormt store, men de har de møtt utfordringer. De starter på korte ruter, så mellomlange og nå har de ikke så mange slike ruter å vokse på, sier Steen.

Om fagforeningene Det Ryanair har fått mest kritikk for, er imidlertid måten de behandler sine ansatte.

- Dersom man sa noe, ble syk eller gravid eller gjorde en feil, var det rett ut, skrev en pilot i Ryanair i Dagbladet i februar.

- Ryanair presser sine ansatte så beinhardt de bare kan, og de presser myndighetene, om du kaller det utpressing som noen gjør, eller beinharde forhandlinger, sier Andersen. 
[bilde= 4, twelve]
- Får de ufortjent mye kritikk?

- Det kommer an på hvilken innstilling du har og hvor beinhard forretningsmann du er selv. Jeg synes personlig at man burde forholde seg til lover og regler. At pilotene oppretter selskaper i skatteparadiser og i praksis flyr uten sykelønn, det er ikke greit. De driver rovdrift på sine ansatte. Så sier de at "nei det gjør vi ikke, fordi folk strømmer jo hit for å få jobb nå arbeidsløsheten er så høy". Men når arbeidsløsheten blant unge i Spania ligger på 45 prosent, er ikke det så rart, sier Andersen.

MOT AVGIFTER:  Da regjeringen presenterte flypassasjeravgiften før jul, varslet Ryanair oppsigelse av avtalen med Rygge. Årsaken er flypassasjeravgiften. Flyseteavgiften betyr en økt utgift på 88 kroner per passasjer per avgang fra norske flyplasser, som flyselskapene må kreve inn. Foto: Leurie Dieffembacq / Belgium Out / AFP
MOT AVGIFTER: Da regjeringen presenterte flypassasjeravgiften før jul, varslet Ryanair oppsigelse av avtalen med Rygge. Årsaken er flypassasjeravgiften. Flyseteavgiften betyr en økt utgift på 88 kroner per passasjer per avgang fra norske flyplasser, som flyselskapene må kreve inn. Foto: Leurie Dieffembacq / Belgium Out / AFP Vis mer

- Det som er mest betenkelig er at de i veldig liten grad er villig til å innordne seg i de lokale markedene, med andre lands skatte- og arbeidsrettigheter. Når de oppretter lokale baser hevder de i veldig stor utstrekning å kunne bruke irske regler. På dette er nok Ryanair det selskapet som kjører hardest i klassen, sier Steen.

Selskapet skal holde pressekonferanse om Rygge-saken onsdag 1. juni og viser fram til da til følgende kommentar:

- Vi har notert oss at Oslo Rygge har annonsert at de planlegger å legge ned flyplassen, på bakgrunn av den nye ødeleggende og dårlig planlagte «miljøavgiften» på flyreiser som den norske regjeringen har innført. Vi gjennomfører for øyeblikket en gjennomgang av våre operasjoner i Norge, på bakgrunn av situasjonen for Oslo Rygge og den norske regjeringens beslutning om å innføre den nye skatten, og vil informere om våre planer i løpet av de kommende dager.  

ENORM VEKST:  Tross gjentatt og krass kritikk fra fagforeninger, har Ryanair vokst seg store i Europa, hele tiden med frittalende Michael O'Leary ved roret. Foto: Reuters / Max Rossi / NTB
ENORM VEKST: Tross gjentatt og krass kritikk fra fagforeninger, har Ryanair vokst seg store i Europa, hele tiden med frittalende Michael O'Leary ved roret. Foto: Reuters / Max Rossi / NTB Vis mer