Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Slik blir den nye Oslo-trikken

De nye Oslo-trikkene får dobbel kapasitet og ingen trapper, lover Sporveien.

PROTOTYPEN: Fargen likner - resten er nytt, ifølge Sporveien. Den nye Oslo-trikken vil bli klar til neste år. Foto: Sporveien
PROTOTYPEN: Fargen likner - resten er nytt, ifølge Sporveien. Den nye Oslo-trikken vil bli klar til neste år. Foto: Sporveien Vis mer

Oslo kommune vil ha 87 trikker klare vinteren 2020/21. Det er 16 flere enn dagens 71.

De nye trikkene vil produseres i Spania, av det spanske selskapet CAF.

Prislapp: fire milliarder kroner.

Prototypen er utviklet for at de nye trikkene skal kunne testes og kvalitetssikres før produksjonen starter, skriver NRK.

TRAPPEFRITT: Dette er innsiden av de nye trikkene. Foto: Sporveien
TRAPPEFRITT: Dette er innsiden av de nye trikkene. Foto: Sporveien Vis mer

- Prototypen er helt identisk med hvordan den faktiske trikken blir, i en-til-en-størrelse. Det gjør at vi nå endelig kan vise fram de første bildene av de nye, moderne, robuste og kostnadseffektive trikkene til hovedstaden, sier prosjektsjef i Sporveien Trikken, Bjørn Bjune, til NRK.

Bjørn Bjune, prosjektsjef i Sporveien Trikken. Foto: Sporveien
Bjørn Bjune, prosjektsjef i Sporveien Trikken. Foto: Sporveien Vis mer

Ifølge Bjune og Sporveien blir de nye trikkene mer tilgjengelige - rullestoler og barnevogner vil ha mye lettere av- og påstigning, fordi hele trikken får lavt golv med universell utforming.

Det betyr ingen flere trapper på trikken.

Dobbel kapasitet

- De nye trikkene som er under produksjon, vil veie rundt 42,7 tonn. Det er betydelig mindre enn dagens Italia-trikker, sier Ina Østby, kommunikasjonsansvarlig for de nye trikkene, til NRK.

Det vil krympe kostnadene til vedlikehold. Dagens italienskproduserte trikker har nemlig rustskader - alle sammen. Asfalten ble også slitt ned av dagens tunge trikker.

I dag har trikken 50 millioner reisende årlig. De nye trikkene vil kunne frakte dobbelt så mange, ifølge NRK.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling