Slik blir den nye Oslo-trikken

De nye Oslo-trikkene får dobbel kapasitet og ingen trapper, lover Sporveien.

PROTOTYPEN: Fargen likner - resten er nytt, ifølge Sporveien. Den nye Oslo-trikken vil bli klar til neste år. Foto: Sporveien
PROTOTYPEN: Fargen likner - resten er nytt, ifølge Sporveien. Den nye Oslo-trikken vil bli klar til neste år. Foto: Sporveien Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Oslo kommune vil ha 87 trikker klare vinteren 2020/21. Det er 16 flere enn dagens 71.

De nye trikkene vil produseres i Spania, av det spanske selskapet CAF.

Prislapp: fire milliarder kroner.

Prototypen er utviklet for at de nye trikkene skal kunne testes og kvalitetssikres før produksjonen starter, skriver NRK.

TRAPPEFRITT: Dette er innsiden av de nye trikkene. Foto: Sporveien
TRAPPEFRITT: Dette er innsiden av de nye trikkene. Foto: Sporveien Vis mer

- Prototypen er helt identisk med hvordan den faktiske trikken blir, i en-til-en-størrelse. Det gjør at vi nå endelig kan vise fram de første bildene av de nye, moderne, robuste og kostnadseffektive trikkene til hovedstaden, sier prosjektsjef i Sporveien Trikken, Bjørn Bjune, til NRK.

Bjørn Bjune, prosjektsjef i Sporveien Trikken. Foto: Sporveien
Bjørn Bjune, prosjektsjef i Sporveien Trikken. Foto: Sporveien Vis mer

Ifølge Bjune og Sporveien blir de nye trikkene mer tilgjengelige - rullestoler og barnevogner vil ha mye lettere av- og påstigning, fordi hele trikken får lavt golv med universell utforming.

Det betyr ingen flere trapper på trikken.

Dobbel kapasitet

- De nye trikkene som er under produksjon, vil veie rundt 42,7 tonn. Det er betydelig mindre enn dagens Italia-trikker, sier Ina Østby, kommunikasjonsansvarlig for de nye trikkene, til NRK.

Det vil krympe kostnadene til vedlikehold. Dagens italienskproduserte trikker har nemlig rustskader - alle sammen. Asfalten ble også slitt ned av dagens tunge trikker.

I dag har trikken 50 millioner reisende årlig. De nye trikkene vil kunne frakte dobbelt så mange, ifølge NRK.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer