Slik blir den nye Oslo-trikken

De nye Oslo-trikkene får dobbel kapasitet og ingen trapper, lover Sporveien.

PROTOTYPEN: Fargen likner - resten er nytt, ifølge Sporveien. Den nye Oslo-trikken vil bli klar til neste år. Foto: Sporveien
PROTOTYPEN: Fargen likner - resten er nytt, ifølge Sporveien. Den nye Oslo-trikken vil bli klar til neste år. Foto: Sporveien Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Oslo kommune vil ha 87 trikker klare vinteren 2020/21. Det er 16 flere enn dagens 71.

De nye trikkene vil produseres i Spania, av det spanske selskapet CAF.

Prislapp: fire milliarder kroner.

Prototypen er utviklet for at de nye trikkene skal kunne testes og kvalitetssikres før produksjonen starter, skriver NRK.

- Prototypen er helt identisk med hvordan den faktiske trikken blir, i en-til-en-størrelse. Det gjør at vi nå endelig kan vise fram de første bildene av de nye, moderne, robuste og kostnadseffektive trikkene til hovedstaden, sier prosjektsjef i Sporveien Trikken, Bjørn Bjune, til NRK.

Ifølge Bjune og Sporveien blir de nye trikkene mer tilgjengelige - rullestoler og barnevogner vil ha mye lettere av- og påstigning, fordi hele trikken får lavt golv med universell utforming.

Det betyr ingen flere trapper på trikken.

Dobbel kapasitet

- De nye trikkene som er under produksjon, vil veie rundt 42,7 tonn. Det er betydelig mindre enn dagens Italia-trikker, sier Ina Østby, kommunikasjonsansvarlig for de nye trikkene, til NRK.

Det vil krympe kostnadene til vedlikehold. Dagens italienskproduserte trikker har nemlig rustskader - alle sammen. Asfalten ble også slitt ned av dagens tunge trikker.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer