Slik blir framtidens flykabiner

Gjennomsiktig flykropp, sømløs digital tilgang og slutt på første klasse og et fly som kommuniserer direkte med ditt eget nervesystem.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Forestill deg at du sitter ombord i et fly og ser ut på den skiftende himmelen gjennom et transparent flytak, med god plass til beina og seter som tilpasser seg ditt behov. Nå har flyprodusenten Airbus lansert sitt fremtidskonsept for flyreiser og ingeniører har laget en virtuell modell for å gi en sniktitt inn i framtiden for flypassasjerer.

- Det begynner med at flyet gjennkjenner deg gjennom interaksjon med din håndflate. Du blir gjenkjent, flyet viser deg vei til plassen din og tar seg av baggasjen. Varmen fra kroppen din vil konverteres til lys i kabinen, sier Charles Champion, visepresident i Airbus.

Slutt på første klasse
Borte er de regulerte sonene som første klasse og økonomiklasse. Tilbake er fleksible soner som tilbyr skreddersydd plass for jobb, sømløs digital interaktivitet og avslapping.

Flyprodusenten mener det vil ta om lag 40 år før konseptet kan realiseres.

I tillegg mener Airbus at framtiden også vil gi:

• Spektakulær utsikt med en flykropp som består av gjennomsiktig membran.

• Mulighet til fullstendig privatliv ved bruk av holografiske bobler.

• Seter som kan endre form for å gi en mer behagelig flytur.

• Interaktivitet mellom flyets nettverk og det enkelte individs nervesystem vil gi passasjeren mulighet til individuelt å kunne endre sine omgivelser.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Miljøvennlig
Mer enn 90 prosent av Airbus årlige forsking- og utviklingsbudsjett har miljømessige fordeler.

- Materialene i flyet skal være 100 prosent resirkulerbare og selvrensende. Etter flyets livstid skal det være mulig å plukke det fra hverandre og resirkulere det til et nytt fly, sier Charles Champion, ifølge nyhetsbyrået Reuters.

Om få dager møtes verdens ledende flyprousenter under Paris Air Show for å selge sine nye fly og ideer.