Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Slik bygde de Norges største pyramide

Dagbladet kan i dag avsløre de hemmelige salgstriksene til pyramidetoppene i World Games Inc. Pyramideselskapet hevder at de har 220 000 norske medlemmer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

LONDON/OSLO (Dagbladet): Pyramideselskapet World Games Incorporated (WGI) trues nå med millionsøksmål fra frustrerte medlemmer som har ventet i over ett år på å få ut penger fra spillet.

Dagbladet er kjent med at det flere medlemmer frykter pyramidetoppene er i ferd med å slakte selskapet og stikke av med gevinsten. -  Det er vonde dager akkurat nå, sier et medlem som har satset en større sum i WGIs aksjespill og som trolig ikke får ut pengene sine.

Selv sier selskapet at de aldri har hatt en sterkere stilling, og hevder de jobber med en børsnotering.

Store penger

Dagbladet kan i dag avsløre hvordan WGI har bygd opp en medlemsmasse de hevder er på 220 000 nordmenn og hvordan disse er lokket med store pengeutbetalinger.

Interne dokumenter skrevet av pyramidetoppene viser i detalj hvordan selskapet har jobbet med å kartlegge nordmenn som kan være interessert i raske inntekter. Ideen bak World Games er å tilby gambling på Internett, og å gi dem som verver inn nye kunder, en bit av kaka fra det digitale kasinoet.

Pyramidens indre liv

I september i fjor ble bakmannen i WGI, Gregory James Kennedy, fradømt retten til å drive virksomheten i Australia, hvor selskapet ovar registrert. Worldplay, som selskapet da het, ble fastslått å være et ulovlig pyramidespill.

BAKMANNEN: Gregory James Kennedy, bakmannen bak WGI, er fradømt retten til å drive virksomheten i Australia. På bildet er han i Norge og holder vekkelsesmøte for medlemmene i World Games Inc. Foto: Tore Bergsaker
BAKMANNEN: Gregory James Kennedy, bakmannen bak WGI, er fradømt retten til å drive virksomheten i Australia. På bildet er han i Norge og holder vekkelsesmøte for medlemmene i World Games Inc. Foto: Tore Bergsaker Vis mer

Men i Norge har selskapet fått fortsette, med myndighetens velsignelse, og en postboks på Jomfruøyene.

I Norge har virksomheten vært frontet av fem «verdensledere». En av dem er Tor Anders Petterøe fra Fredrikstad. Han har vært sentral i oppbyggingen av den norske pyramiden, og har gitt ut et hefte til dem han har vervet inn i systemet.

De interne dokumentene gir innsikt i pyramidens indre liv. «Denne butikken kan bygges på skuldrene til to av dine venner,» heter det i et av Petterøes «visdomsord» til medlemmene sine.

Han skriver i detalj hvordan samtalen med en potensiell ny deltaker skal foregå, men er nøye med å understreke at folk ikke skal fortelle for mye om konseptet til dem som skal verves.

«Dersom du sier at det handler om WGI vil det føre til at den du snakker med gjør seg opp sin mening om hva dette er, og det gjør han uten å vite nok til å fatte den rette beslutningen. Dine venner fortjener bedre,» skriver Petterøe, som anbefaler å be om et personlig møte, hvor medlemmet som skal rekruttere, får hjelp fra en sponsor høyere oppe i pyramiden.

-  Kartlegg familien din

Petterøe ber medlemmene sine om å utnytte tillitsbåndet til sine venner for å selge inn konseptet, og peker på to grupper som er klart mest mottakelige for spillkonseptet:

 Idrettsutøvere, helst de som driver med ekstremsport.

 Selvstendig næringsdrivende

Disse er positive mennesker, som liker nye utfordringer, og reagerer nesten alltid positivt på WGI, mener pyramidetoppen.

En annen høyprofilert WGI-topp er tidligere politimann Mads Østvang fra Steigen. Han har også skrevet en fyldig guide til hvordan folk kan rekrutteres, og råder medlemmene til å kartlegge hvem de kjenner. Han mener det er mulig for hvert medlem å lage en liste med 850 personer som kan verves:

Familie: Både nåværende og tidligere familie, som ekskoner, bør kontaktes.

Arbeid: Kollegaer, ledelse og salgssjefer på nåværende og tidligere arbeidsplasser.

Naboer: Både nåværende og tidligere.

Skole og militær: Lærere, medlemmer/studenter, instruktører

Fritids/sportsklubber: Lagkamerater, klubbmedlemmer og ledere.

Østvang anbefaler at du går offensivt til verks for å verve vennene dine:

«Du ringer ikke til folk for å høre deres mening, så det er ikke naturlig å spørre dem om de har tenkt bli med. (...) Folk flest har frykt for å ta beslutninger, så spør heller hvilken produktpakke de foretrekker. Da har du hjulpet dem på vei med beslutningen,» skriver han.

-  Bruk fotoalbum

Petterøe setter opp en detaljert arbeidsplan for nye medlemmer, og mener nye medlemmer må bruke sju timer den første uka på å skaffe seg to nye medlemmer.

 Tre timer til å lage navneliste på 100 navn

 Én time til å prioritere navnelisten og gjøre avtaler

 Tre timer å presentere konseptet for venner

«Alle nye medlemmer SKAL skrive sin liste på minst 100 navn. Uten denne listen er man hjelpeløs, og har allerede fra starten sørget for å redusere sine muligheter til å lykkes,» heter det i manualen.

Også for dem som har vanskelig for å komme på navn, har verdenslederen løsningen:

«Bruk fotoalbum som hjelpemiddel. Det er det beste du kan bruke,» skriver han.

«BRUK FOTOALBUMET»: Stemningen var stor da Tor Anders Petterøe og de andre WGI-toppene snakket til 500 norske medlemmer i Oslo Konferansesenter 8. august i fjor. Petterøe mener at fotoalbum med bilder av ekskona, arbeidskollegene eller gamle naboer er medlemmenes beste kunderegister.