Slik dekkes Obama-seieren verden over

New York Post redigerte på Obama en Laurbærkrans og toga.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Presidentvalget i USA skaper hvert fjerde år stor avisoverskrifter verdens rundt.

I Europa går de fleste avisene i trykken lenge før resultatet er klart, men flere store aviser har spesialutgaver eller oppdaterte forsider senere på dagen.

«Obama wins» slår britiske The Telegraph fast i sin ekstrautgave klokka 05 i morges, 06 norsk tid.

Også Washington Post har valgt samme tittel som Telegraph, men tittelen «OH...BAMA!» møtte lese av svenske Expressen ekstrautgave i dag.

Smilende Obama På et flertall av forsidene er det bilder av en smilende og fornøyd Obama som møter leserne.

Anerkjente New York Times bruker hele sin forside på valget med tittelen «Obama's Night».

Den betydelig mer tabloide New York-avisen New York Post har valgt tittelen «Hail 'O' Caesar», og har redigert på Obama en laurbærkrans og toga.

Utfordringer «En triumferende Obama ser mot framtida» skriver Al Jazeera.

Mange aviser og nettstedet fokuserer også på utfordringene Obama nå har framfor seg.

- Få, hvis noen, forventer seriøst at han skal forandre Washington lenger; de fleste velgere ser bare ut til å ønske at han får det til å fungere, skriver Peter Baker i New York Times.

I en kommentar hos CNN News skriver David M. Kennedy at Obamas seier neppe vil forandre USA.

- Idet enda en presidentvalgsyklus ender er det en god tid for å ikke bare å telle sire og tap, men også for å reflektere over det amerikanske politiske systemet og hvorfor det så ofte skuffer både velgere og presidenter, skriver professoren og Pulitzer Prize-vinneren.

Print
Print
Print
Print
PRESIDENTEN: Barack Obama sammen med Michelle Obama, og deres døtre Malia og Sasha etter seieren i natt. Foto: Jason Reed / Reuters
PRESIDENTEN: Barack Obama sammen med Michelle Obama, og deres døtre Malia og Sasha etter seieren i natt. Foto: Jason Reed / Reuters Vis mer