Slik driver IS sin propaganda-krig

Sosiale medier har enorm påvirkning på antallet europeiske fremmedkrigere i Irak og Syria. Stadig nye kanaler tas i bruk.

KOM TIL OSS:  De to britiske IS-medlemmene Reyaad Khan (midten) og Nasser Muthana (t.h) kommer fra Cardiff og dukket opp i en av de mange videoene som Den islamske stat (IS) har publisert på video. 20-åringene oppfordrer andre briter om å komme til den «islamske staten» for å leve det ideelle livet og kjempe for en islamsk stat. Foito: Reuters/Scanpix
KOM TIL OSS: De to britiske IS-medlemmene Reyaad Khan (midten) og Nasser Muthana (t.h) kommer fra Cardiff og dukket opp i en av de mange videoene som Den islamske stat (IS) har publisert på video. 20-åringene oppfordrer andre briter om å komme til den «islamske staten» for å leve det ideelle livet og kjempe for en islamsk stat. Foito: Reuters/Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Gjennom hele historien har propaganda vært viktig for krigende parter, for å få støtte fra sin egen befolkning til fortsatt kamp.

Framveksten av sosiale medier har gjort propagandaarbeidet enda mer avgjørende - og effektfullt. De siste månedene har ekstremistgruppa Den islamske stat (IS) sendt ut en enorm mengde filmer, bilder og tekster via YouTube, Facebook, Twitter og andre sosiale medier.

- Det er den mest delte konflikten på sosiale medier i historien, sier Shiraz Maher ved International Center for the Study of Radicalisation (ICSR), Kings College, til The Guardian.

HD-format Den norske terrorforskeren Thomas Hegghammer har fulgt jihadistmiljøer over hele verden i en årrekke. Han understreker at sofistikert jihadistpropaganda er noe som har eksistert de siste femten årene.

Allerede i 2006-07 publiserte Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) rapporter om al-Qaidas mediestrategier. Organisasjonen hadde en egen medieavdeling i terrorgruppa, som laget videoer og sendte ut bilder med høy teknisk kvalitet.

IS har videreført dette. Propagandafilmene de sender ut er ifølge Hegghammer «nærmest blåkoper av filmene som ble publisert på 2000-tallet. Forskjellen er kvaliteten på filmene, som nå gjerne er i HD». Men IS har også mer på lager:

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer