KOM TIL OSS:  De to britiske IS-medlemmene Reyaad Khan (midten) og Nasser Muthana (t.h) kommer fra Cardiff og dukket opp i en av de mange videoene som Den islamske stat (IS) har publisert på video. 20-åringene oppfordrer andre briter om å komme til den «islamske staten» for å leve det ideelle livet og kjempe for en islamsk stat. Foito: Reuters/Scanpix
KOM TIL OSS: De to britiske IS-medlemmene Reyaad Khan (midten) og Nasser Muthana (t.h) kommer fra Cardiff og dukket opp i en av de mange videoene som Den islamske stat (IS) har publisert på video. 20-åringene oppfordrer andre briter om å komme til den «islamske staten» for å leve det ideelle livet og kjempe for en islamsk stat. Foito: Reuters/ScanpixVis mer

Slik driver IS sin propaganda-krig

Sosiale medier har enorm påvirkning på antallet europeiske fremmedkrigere i Irak og Syria. Stadig nye kanaler tas i bruk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Gjennom hele historien har propaganda vært viktig for krigende parter, for å få støtte fra sin egen befolkning til fortsatt kamp.

Framveksten av sosiale medier har gjort propagandaarbeidet enda mer avgjørende - og effektfullt. De siste månedene har ekstremistgruppa Den islamske stat (IS) sendt ut en enorm mengde filmer, bilder og tekster via YouTube, Facebook, Twitter og andre sosiale medier.

- Det er den mest delte konflikten på sosiale medier i historien, sier Shiraz Maher ved International Center for the Study of Radicalisation (ICSR), Kings College, til The Guardian.

HD-format Den norske terrorforskeren Thomas Hegghammer har fulgt jihadistmiljøer over hele verden i en årrekke. Han understreker at sofistikert jihadistpropaganda er noe som har eksistert de siste femten årene.

GLANSET PROPAGANDA:  At ekstreme jihadistiske grupper lager propagandavideoer er ikke nytt. Men sosiale medier og HD-formatet gjør at deres budskap er enda mer glanset - og blir publisert til et langt større publikum. Bildet er fra en av de mange propaganda-videoene som Den islamske stat (IS) har sendt ut på YouTube. Foto: Reuters/Scanpix
GLANSET PROPAGANDA: At ekstreme jihadistiske grupper lager propagandavideoer er ikke nytt. Men sosiale medier og HD-formatet gjør at deres budskap er enda mer glanset - og blir publisert til et langt større publikum. Bildet er fra en av de mange propaganda-videoene som Den islamske stat (IS) har sendt ut på YouTube. Foto: Reuters/Scanpix Vis mer

Allerede i 2006-07 publiserte Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) rapporter om al-Qaidas mediestrategier. Organisasjonen hadde en egen medieavdeling i terrorgruppa, som laget videoer og sendte ut bilder med høy teknisk kvalitet.

IS har videreført dette. Propagandafilmene de sender ut er ifølge Hegghammer «nærmest blåkoper av filmene som ble publisert på 2000-tallet. Forskjellen er kvaliteten på filmene, som nå gjerne er i HD». Men IS har også mer på lager:

- Kom etter! - To ting er nye nå: Det ene er sosiale medier, som gjør at distribusjonen er desentralisert. Det andre er den store mengden materiale som er laget av fotsoldater. I tillegg til den profesjonelle propagandaen, tar nå krigerne som er i Syria og Irak video av seg selv: «Her er vi, vi har det bra. For to uker siden var vi hjemme i England. Nå har vi det så mye bedre. Dere må komme etter», sier Hegghammer og fortsetter:

- Dette er direkte henvendelser til rekrutter i vesten fra folk som er veldig lik dem sjøl. Det er mer enn den profesjonelle propagandaen. Dette er grasrotmateriale som jeg tror har en ganske sterk appell av den grunn at folkene som lager filmene er likere målgruppen. Når en ser folk som ligner på en sjøl, er det lettere å bli med på laget, sier Hegghammer.

Nye mediekanaler Vestlige etterretningstjenester antar at det er rundt 2000 fremmedkrigere fra Europa som drar inn og ut av Irak og Syria. Rundt 500 av disse er briter. Det antas at mange av de som drar til Irak og Syria lar seg inspirere via internett.

SE, SÅ BRA VI HAR DET:  En av medlemmene i Den islamske stat (IS) jubler og vifter med flagget i den syriske byen Raqqa, som er IS' hovedsete. Nå oppfordrer IS-gruppa islamister over hele verden å komme til «det islamske kalifatet». Foto: Reuters/Scanpix
SE, SÅ BRA VI HAR DET: En av medlemmene i Den islamske stat (IS) jubler og vifter med flagget i den syriske byen Raqqa, som er IS' hovedsete. Nå oppfordrer IS-gruppa islamister over hele verden å komme til «det islamske kalifatet». Foto: Reuters/Scanpix Vis mer

- Internett er viktig når det gjelder å få folk til å dra til Syria og Irak, sier Maher ved ICSR i London.

Inntil for tre-fire år siden ble det meste av materialet distribuert via ulike diskusjonsplattformer. Disse fungerer fortsatt, men sosiale medier som Twitter og Facebook er blit hovedkanaler, ifølge Maher og Hegghammer.

- I tillegg er kanaler som Ask.fm, Instagram og tumblr blitt viktige. På Ask.fm stiller folk spørsmål og svarer, og IS' folk bruker dette fora for å fortelle om sin sak, sier Hegghammer.

FØLGER UTVIKLINGEN:  Terrorforsker Thomas Hegghammer ved FFI har fulgt jihadistgrupper verden over i en årrekke. Foto: FFI
FØLGER UTVIKLINGEN: Terrorforsker Thomas Hegghammer ved FFI har fulgt jihadistgrupper verden over i en årrekke. Foto: FFI Vis mer

- På Ask.fm kan du stille spørsmål anonymt. Her spør gjerne mulige rekrutter om hvordan de kommer seg til Syria, om hvor mye mat og penger de trenger å ta med seg og lignende, sier Maher.

Dagbladet har gått gjennom en rekke spørsmål og svar på Ask.fm. Her stiller en rekke potensielle Syria- og Irak-farere spørsmål om hvordan det er å være kvinne i Den islamske staten, om det er mulig å gifte seg og hvordan de kan ble en del av IS. Kommunikasjonen pågår både på engelsk, arabisk og fransk.

LIVET I KALIFATET:  Den syriske byen Raqqa er nå gruppa IS' hovedsete. Her deles det ut brød under ramadan. Foto: Reuters/Scanpix
LIVET I KALIFATET: Den syriske byen Raqqa er nå gruppa IS' hovedsete. Her deles det ut brød under ramadan. Foto: Reuters/Scanpix Vis mer