HARD LANDING: Både elev (33) og instruktør (29) kom uskadd fra denne krasjlandingen i fjellheimen. Helikopteret gikk det verre med. Foto: HAVARIKOMMISJONEN
HARD LANDING: Både elev (33) og instruktør (29) kom uskadd fra denne krasjlandingen i fjellheimen. Helikopteret gikk det verre med. Foto: HAVARIKOMMISJONENVis mer

Slik endte elevens første trening på landing i terreng

Havarikommisjonen: - Burde vært planlagt bedre.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon


(Dagbladet.no): Til alt hell kunne både elev (33) og intruktør (29) krabbe uskadd ut av dette helikopteret etter en noe uheldig landing på Ørnefjell nær Hovden i Aust-Agder klokka 14.15 torsdag 24. april i år. Det kommer fram i en fersk rapport fra Havarikommisjonen.

Det var aller første gang eleven skulle trene på landinger ute i terrenget. Eleven hadde sett ut et landingspunkt som lå rundt 50 meter bortenfor der hvor instruktøren mente de skulle lande. Instruktøren mente elevens valg lå for skrått til.

«Som en følge av skifte av landingspunkt kom helikopteret inn med en relativt høy innflygingsvinkel og på siste del av finalen reduserte eleven flygehastigheten. Hastigheten forover ble meget liten, mens den vertikale hastigheten ble større enn ønsket», heter det i Havarikommisjonens rapport.

Instruktøren forsøkte etter hvert å avbryte landingen, men klarte ikke å forhindre at helikopteret fortsatte gjennomsynkingen mot terrenget til tross for fullt kraftuttak.

Det går fram av rapporten at helikopteret landet temmelig hardt og meiene sank noe ned i snøen. Helikopteret løftet seg igjen rett etter at det hadde landet. Instruktøren prøvde å gjenvinne kontroll, men helikopteret hadde ikke tilstrekkelig løft.

«Helikopteret forflyttet seg ca. 10 meter fremover før det på nytt satte seg. Denne gangen sank fremre del av meiene ned i snøen, hovedrotoren slo i bakken og havariet var et faktum», heter det i rapporten.

Både instruktør og elev brukte hjelm og firepunkts sikkerhetsbelter. De klatret uskadd ut av helikopteret og fikk varslet skolesjefen om ulykken.

Etter at de hadde kommet ut av helikopteret registrerte de at vinden var rundt 5 knops styrke fra motsatt retning enn hva de hadde lagt til grunn for landingen.

Havarikommisjonen anerkjenner at landing i terreng er en viktig del av helikopterutdanningen, men er likevel skeptiske til hvorden denne aktuelle treningen ble gjennomført.

«SHT mener samtidig at landinger i fjellet innebærer mange utfordringer. Snøunderlaget hadde liten bæreevne, store deler av området skrånet mer enn hva som var akseptabelt å lande på, lokale vindforhold lot seg ikke verifisere og tetthetshøyden var relativt stor. Med elevens begrensede erfaringsnivå og faktorene nevnt over tatt i betraktning, anser havarikommisjonen at landingen burde ha vært planlagt bedre og lagt til et noe mindre krevendeområde.»

DÅRLIG PLANLEGGING: Havarikommisjonen er kritiske til hvordan landingstreningen ble gjennomført i fjellet. Foto: HAVARIKOMMISJONEN
DÅRLIG PLANLEGGING: Havarikommisjonen er kritiske til hvordan landingstreningen ble gjennomført i fjellet. Foto: HAVARIKOMMISJONEN Vis mer