Slik er den nye Bjørvikatunnelen

Vil fjerne 30 prosent av trafikkpresset forbi Oslo.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): - Vi åpner nå Bjørvikatunnelens østgående løp. Dette vil fjerne 30 prosent av trafikken som vanligvis går forbi Havnelageret og Operaen, sier prosjektleder Svein Røed til Dagbladet.

Han forteller at det er først til høsten at resten av tunnelen åpnes, og man kan påbegynne arbeidet for bygatenettet i den nye Bjørvika-bydelen i Oslo.

- Osloborgerne vil merke åpningen allerede nå, forsikrer han.

EN MILEPÆL: Prosjektleder Svein Røed forteller at dagens åpning av Bjørvikatunnelens østgående løp vil fjerne 30 prosent av trafikken som vanligvis går mellom Operaen og Jernbanetorget. Han mener det er en viktig milepæl når det for første gang i historien settes trafikk på en senketunnel i Norge. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet
EN MILEPÆL: Prosjektleder Svein Røed forteller at dagens åpning av Bjørvikatunnelens østgående løp vil fjerne 30 prosent av trafikken som vanligvis går mellom Operaen og Jernbanetorget. Han mener det er en viktig milepæl når det for første gang i historien settes trafikk på en senketunnel i Norge. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet Vis mer

Fordi tunnelen bygges i et område med 120 000 biler i døgnet gjøres det i flere etapper, slik at trafikken kan gå tilnærmet normalt mens omleggingen skjer.

- Jeg opplever det som en spennende og morsom ting å være en del av. Det er jo en historisk hendelse. Dessuten er det fint å få vise at vi er i rute både med tanke på teknisk fremgang og økonomi.

Røed ga NCCs anleggsleder Knut Hanssen i dag klokka 06.51 klarsignal til å åpne tunnelen for trafikk. Det var spesielt, synes han.

ØSTGÅENDE LØP: I dag morges åpnet Bjørvikatunnelens østgående løp. Det vil fjerne 30 prosent av trafikken. Foto: Statens Vegvesen
ØSTGÅENDE LØP: I dag morges åpnet Bjørvikatunnelens østgående løp. Det vil fjerne 30 prosent av trafikken. Foto: Statens Vegvesen Vis mer

Men det var ingen konge, stats- eller samferdselsminister til stede - den offisielle åpningen med champagne og snorklipping skjer først når hele tunnelen åpnes i høst. Likevel tok byggeleder Oddmund Jessen seg en sigar i anledning åpningen.

- Det er en stor begivenhet, sier Jessen, som også var byggeleder for Festningstunnelen og Ekebergtunnelen.

- Jeg har vært med hele veien, så jeg opplever det som veldig spesielt, sier Jessen.

Det kompliserte prosjektet med en prislapp på 5,5 milliarder kroner startet for fire år siden, og prosjektleder Svein Røed understreker at de holder tidsskjema og at det er en viktig milepæl når det for første gang i historien settes trafikk på en senketunnel i Norge.