Slik er den nye senketunnellen

Bli med Dagbladet.no under 150 000 tonn vann.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

OSLO (Dagbladet.no): - Dette er helt trygt, sier Johanne Solheim, informasjonsmedarbeider i Statens Vegvesen. Hun er i ferd med å lede Dagbladet.no gjennom hele senketunnelen i indre Oslofjord. Den første av sitt slag i Norge.

Når senketunnelen står ferdig i 2010 vil over 100 000 biler passere i døgnet.

GUIDE: Johanne Solheim er informasjonsmedarbeider i et populært prosjekt. Over 15 000 personer har vært innom besøksenteret ved Operaen og hun har daglige omvisninger i Norges første senketunnell. Alle foto: Øistein Norum Monsen
GUIDE: Johanne Solheim er informasjonsmedarbeider i et populært prosjekt. Over 15 000 personer har vært innom besøksenteret ved Operaen og hun har daglige omvisninger i Norges første senketunnell. Alle foto: Øistein Norum Monsen Vis mer

Foreløpig er nedkjøringen fra vestsiden den eneste åpningen hvor biler har tilgang. Åpningen ligger et par steinkast fra den nye operabygningen. Solheim skriver oss inn i loggen, og vi fortsetter inn i tunnelen.

VEIEN FRA VEST: I enden av tunnellåpning kan man skimte festningstunnellen. I 2010 skal over 100 000 biler daglig sluses inn i senketunnellen.
VEIEN FRA VEST: I enden av tunnellåpning kan man skimte festningstunnellen. I 2010 skal over 100 000 biler daglig sluses inn i senketunnellen. Vis mer

Hele veien
Det er nå mulig å gå gjennom hele tunnelen. Alle elementene av senketunnelen er på plass og det er åpning i begge ender.

YRENDE LIV: Mange jobber mye for å få senketunnellen ferdig i tide.
YRENDE LIV: Mange jobber mye for å få senketunnellen ferdig i tide. Vis mer

Hvert løp har tre filer. Løpene er av sikkerhetshensyn separert med en metertykk betongmur.

GOD AKUSTIKK: Lyden av tunge maskiner git voldsom gjenklang i murveggene.
GOD AKUSTIKK: Lyden av tunge maskiner git voldsom gjenklang i murveggene. Vis mer

- Det blir nødutganger og nødtelefoner hver 112 meter, sier Solheim.

RØYKEPAUSE: Røykeloven er ennå ikke innført under vann. Noe Harald Lund (f.v.), Magnar Dåvøy og Viggo Jakobsen er helt fornøyd med.
RØYKEPAUSE: Røykeloven er ennå ikke innført under vann. Noe Harald Lund (f.v.), Magnar Dåvøy og Viggo Jakobsen er helt fornøyd med. Vis mer

Skjer det noe galt i ett av løpene, er planen at folk rømmer til det andre løpet.

LANGT OG TOMT: Om noen månder begynner arbeidet med å innstallere vifter og sikkerhetsystemer i senketunnellen. Veggene skal forøvrig kles i hvite fliser.
LANGT OG TOMT: Om noen månder begynner arbeidet med å innstallere vifter og sikkerhetsystemer i senketunnellen. Veggene skal forøvrig kles i hvite fliser. Vis mer

Den nær 700 meter lange tunnellen er 30 meter bred, og et røft regnestykke tilsier at vi nå befinner oss under 150 000 tonn vann.

KOMPLISERTE GREIER: Forskalingsnekkerne Espen Larsen (f.v) og Odd Lilleseter jobber med sjøtene mellom betongelementene.
KOMPLISERTE GREIER: Forskalingsnekkerne Espen Larsen (f.v) og Odd Lilleseter jobber med sjøtene mellom betongelementene. Vis mer

Sikkerhet
Inne i senketunnelen er lufta rå, akustikken en opera verdig og veggene av grå betong.

VEIEN MOT ØST: Her ender senketunnellens østgående løp og fortsetter mot Ekebergtunnellen.
VEIEN MOT ØST: Her ender senketunnellens østgående løp og fortsetter mot Ekebergtunnellen. Vis mer

- Det blir hvite fliser på veggene etterhvert, sier Solheim. Flisene er en del av brannsikkerhetsopplegget.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Slik er den nye senketunnellen

-Vi har kratig fokus på brannsikkerhet i tunnelen slik at konstruksjonen ikke skal bli skadet av en brann, sier Solheim, som også kan fortelle at de nederste 40 centimetrene av taket er støpt med ekstra sterk betong.

Ferdig
Østgående løp er forventet å stå ferdig i løpet av mai 2010. Det vestgående skal ferdigstilles i løpet av høsten samme år. Straks tunnelen åpner begynner rivingen av trafikkmaskinen mellom Operaen og Oslo sentralbanestasjon.

Prosessen med å lage og senke tunnellenebegynte i 2005. De seks elementene ble satt sammen i en tørrdok i Askøy kommune utenfor Bergen. Deretter ble de tauet langs kysten og opp Oslofjorden.

Hvert element veier mellom 30.000 til 37.000 tonn. 37 000 tonn flytende betong som har blitt lagt ned på sjøbunnen med milimeters presisjon.

Hele veinettet i Bjørvika ventes å stå ferdig i 2012.