Slik er det enorme søket etter flight MH370

Over 70 millioner kvadratkilometer hvor flyet kan befinne seg.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet:) Mysteriet om hvor Malaysia Air flight MH370 kan befinne seg er fortsatt ubesvart.

Etter at flyet ble meldt savnet natt til lørdag 8. mars, har det foreløpig ikke vært funnet noen fysiske spor etter flyet.

Sporene som har blitt fanget opp via telekommunikasjon med flyet, har derimot ført til nye ubesvarte spørsmål rundt flyets forsvinning.

I denne grafikken, originalt utarbeidet av den amerikanske avisa Washington Post, ser du en detaljert framstilling av hendelsesforløpet rundt forsvinningen.

Basert på satelittdata som ble plukket opp mot sju timer etter siste kontakt med flyet har Malaysiske myndigheter, som leder søket, kartlagt at flyet kan befinne seg i to korridorer.

Den nordlige korridoren strekker seg fra nordlige Vietnam og så langt nord som Usbekistan.

Den sørlige korridoren strekker seg fra Indonesia og langt sør i det indiske hav, hvor det er liten eller ingen radarovervåkning.

Kommunikasjonen avslått «Ok. God natt» er de siste ordene som skal ha blitt sagt fra cockpiten før flyet forsvant fra radaren. Malaysiske myndigheter melde tidligere i dag at disse ordene ble sagt etter at ACAR-systemet var avslått. Konsernsjefen i Malaysia Air sa i kveld at systemet imidlertid kan ha blitt skrudd av når som helst i halvtimen etter at siste signal ble sendt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Malaysiske myndigheter har sagt at de med stor sikkerhet kan fastslå at kommunikasjonsutstyret ble srudd av bevisst. En slik handling vil kreve eksperkompetanse på kommunikasjonsutstyret i flyet, noe som har gjort at alle om bord med flyteknisk kompetanse, inkludert pilotene, blir gransket.

Nåla i høystakken - Dette er ikke bare som å lete etter en nål i en høystakk, det er en høystakk som bare blir større og som flytter seg etter havstrømmene, sier kaptein Fareq Hassa, som leder et av Malaysias søketeam.

Nettstedet Decoded Science estimerer arealet til hvor flyet kan være til over 70 millioner kvadratkilometer. Det tilsvarer rundt 14 prosent av jordas overflate eller i underkant av det dobbelte av månens areal.

Malaysias myndigheter gikk lørdag ut og sa at flyet mest sannsynlig befinner seg på land et sted i grenseområdene mellom Kina og Kirgisistan. Statsminister Najib Razak sa også at nye satellittopplysninger plasserer flyet i to mulige korridorer - en nordlig fra Nord-Thailand til grensene mot Kasakhstan og Turkmenistan, og en sørlig fra Indoneisa til det sørlige Indiahavet.

Det har blitt stilt spørsmål om hvordan flyet kunne ha fløyet gjennom så store deler av luftrommet i Sør-Asia, uten å bli merket. Verken Afghanistan eller Pakistan har plukket opp flyet på sine radarer. En Taliban-talsmann sa til Reuters at de ikke hadde kapasitet til å kapre et slikt fly, men at de skulle ønske de hadde det.

26 land leter Samtidig opplyser malaysiske myndigheter at antallet land som er involvert i søket nå er utvidet fra 14 til 26. Disse landene er  Malaysia, Australia, Bangladesh, Brunei, Kina, Frankrike, India, Indonesia, Japan, Kazakhstan, Kirgisistan, Laos, Myanmar, New Zealand, Pakistan, Filippinene, Russland, Singapore, Sør-Kora, Thailand, Turkmenistan, UAE, Storbritannia, USA, Uzbekistan og Vietnam.
 
Landene er bedt om å bidra med radar og satelitt-data, og søk på land og i vann.

I tillegg kommer tre franske flyeksperter i dag til Malaysia, for å bistå etterforskningen. De skal bidra med erfaringer som ble opparbeidet i søket etter Air France Flight 447, som styrtet i Atlanterhavet i 2009.