Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Slik er det på innsida av Forsvarets nye superhelikopter

Dyrt og forsinka, men flott.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Som Dagbladet skrev i går er leveransen av Forsvarets nye NH90-helikopter blitt forsinket med sju år av den italienske leverandøren.

Ett av de 14 helikoptrene vi bestilte i 2001 ble levert i desember. Dagbladet var med da helikopteret lettet i Oslofjorden i helga, og fikk en liten rundtur i det nye superhelikopteret.

I Forsvaret skryter man voldsomt av det nye helikopteret og kaller det et «høyteknologisk vidunder».

- Fantastisk helikopter - Helikopteret er fantastisk, vi kunne ikke ønsket oss noe bedre. Ut fra militære og tekniske kriterier kunne vi ikke ønsket oss et bedre helikopter. Den eneste bekymringen er om produsenten klarer å levere, sier oberstløytnant Ingvild Bjørnstad Jensrud, ansvarlig for operativ testing og evaluering av NH90.

- Norges kjøp av nye NH 90 har utviklet seg til å bli noe som likner på en tragedie, skrev stortingsrepresentant Jan Arild Ellingsen (Frp) i et skriftlig spørsmål til forsvarsminister Espen Barth Eide (Ap) tidligere i sommer.

- Vi skrev en kontrakt i 2001 og skulle fått helikoptrene i 2005. Nå er det 2012. Så å kalle dette noe annet enn tragedie det kan man ikke gjøre, sier Ellingsen til Dagbladet.

- Det er en ny verden Forsvarsdepartementet understreker at man er i ferd med å imste tålmodigheten, og at man ikke vil tolerere flere forsinkelser fra den italienske leverandøren. Man utreder også andre alternativer, men pressevakt Eskild Sivertsen understreker overfor Dagbladet at dette er en plan B.

Oberst Rolf Folland, sjef for 137 Luftving og helikopterpilot sier i likhet med andre i Forsvaret at NH90 er helikopteret man vil ha.

- Det er en ny verden. Helikopteret er fartøyets forlengede arm, det gir skipssjefen en mulighet til å rekke mye lenger og mye raskere. Det gir en oversikt over hva som skjer, både over og under havoverflaten, og også en mulighet til å gjøre aksjoner med og uten våpen, sier Folland.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media