Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Slik forbedrer du langtids- hukommelsen

Det skal ikke mye til.

TRENER HUKOMMELSEN: Ifølge en ny studie ved Universitetet i Edinburgh skal det ikke mye til for å trene opp hukommelsen - og øvelsen skal ha like stor effekt på eldre, som på yngre mennesker. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet
TRENER HUKOMMELSEN: Ifølge en ny studie ved Universitetet i Edinburgh skal det ikke mye til for å trene opp hukommelsen - og øvelsen skal ha like stor effekt på eldre, som på yngre mennesker. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Ifølge en ny studie gjennomført av nevrologer og psykologer ved Universitetet i Edinburgh, kan du droppe kaffen om du er trøtt og har vanskelig for å tilegne deg ny informasjon.

Skal vi tro studien holder det nemlig å lukke øynene - fortsatt i våken tilstand - i ti minutter.

Studien foregikk ved at en gruppe friske, voksne mennensker ble fortalt to historier, hvorpå de ble bedt om å huske flest mulige detaljer.

De gangene de fikk ta en 10 minutter lang pause med øynene lukket i et mørkt rom, husket de betydelig flere detaljer enn de gangene de ble fortalt en ny historie uten å hvile.

De husket også detaljene i tiden etterpå.

Ifølge CNN kan dette ha sammenheng med hvorfor små barn sover store deler av dagen - nemlig fordi de skal klare å huske mest mulig av det de har sett og lært i løpet av sine våkne timer. 

Det betyr at du kan forbedre hukommelsen ved å ta en rask hvil, i våken tilstand, underveis i en lang dag på jobb eller skole.

Det amerikanske nettstedet skriver videre at det ikke skal være noen forskjell på yngre og eldre når det kommer til å huske en liste med ord, dersom de får tid til å hvile før de avgir sitt svar.

I en hverdag hvor det er mye fart og lite avslapning, skal det ifølge studien være viktig å ta pauser i løpet av dagen.

- I vår tid, hvor det er så mye informasjon å ta inn, blir det lite tid til å sette seg ned og slappe av, sier en av forfatterene bak studien, Michaela Dewar.

Det var Time som først omtalte studien.

SOVER FOR Å TILEGNE SEG KUNNSKAP: Hukommelsestrening kan ha sammenheng med sovende barn, som hviler store deler av dagen. Illustrasjonsfoto: Colourbox
SOVER FOR Å TILEGNE SEG KUNNSKAP: Hukommelsestrening kan ha sammenheng med sovende barn, som hviler store deler av dagen. Illustrasjonsfoto: Colourbox Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media