FALSK: Flere av Dagbladets lesere har de siste dagene tipset om en svindelkampanje der Dagbladets logo og design brukes. Denne er falsk, og det er svært viktig at du ikke legger igjen personopplysninger eller trykker på lenkene på nettsida. Dagbladet står ikke bak denne nettsida. Foto: Skjermdump
FALSK: Flere av Dagbladets lesere har de siste dagene tipset om en svindelkampanje der Dagbladets logo og design brukes. Denne er falsk, og det er svært viktig at du ikke legger igjen personopplysninger eller trykker på lenkene på nettsida. Dagbladet står ikke bak denne nettsida. Foto: SkjermdumpVis mer

Slik forsøker svindlerne å lure deg med falsk Dagbladet.no

Dette er det du må passe deg for.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Dagbladet skrev tidligere denne uka hvordan nettsvindlere forsøker å få dine personvernopplysninger.

Der var også et eksempel der Dagbladet.no's mal har blitt brukt i en falsk konkurranse på nett. De siste dagene har vi også fått et titall henvendelser fra lesere som har kommet over sider som utgir seg for å være Dagbladet.no.

For ordens skyld: ingen av disse sidene er Dagbladet.no, og menneskene bak dem forsøker å lure leserne med metoden kjent som phishing.

I faktaboksene finner du de beste tipsene fra Dinsides journalist Ole Petter Baugerød Stokke for hvordan å avsløre falske nettsider, og hva du absolutt ikke må gjøre på disse sidene!

Slankemiddel og Playstation De to eksemplene Dagbladet kjenner til, omhandler en konkurranse som visstnok er en oppskrift på hvordan nordmenn kan få en Playstation til 1 krone.

For ordens skyld: Kampanjen er falsk, og det er neppe mulig å finne en Playstation til 1 krone.

- Disse har annerledes URL-er, men likner forferdelig mye på en Dagbladet.no-artikkel. Det er lett å tro det kommer fra oss, men det er ikke riktig, sier teknologi- og utviklingsredaktør i Dagbladet, Hildegunn Amanda Soldal.

En annen side vi er blitt kjent med, har også Dagbladet.no's mal og logo, men reklamerer for et slankemiddel angivelig brukt av Hollywood-stjerna John Goodman.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi har fått vite at denne kom fra Facebook, og har følgelig meldt fra om det til Facebook. Vi gjør alt vi kan for å prøve å stoppe dette. Vi forsøker å finne kilden, rapportere det og muligens anmelde saken. Det er brudd på norsk lov når disse sidene utgir seg for å være oss, sier Soldal.

Nye metoder Soldal sier svindel har eksistert i mange forskjellige former på Internett hele tida, men at det stadig dukker opp nye metoder.

- Det er et kjent grep, akkurat som falske e-poster fra «Apple», sier Soldal.

Også ansvarlig redaktør John Arne Markussen advarer mot de falske sidene.

- Det hender også at vi oppdager at Dagbladets velkjente logo og artikkelmal blir misbrukt i nettsvindel, gjerne distribuert via sosiale medier. Det er bare å beklage, men vanskelig å gjøre noe med. Men vi vil i større grad enn tidligere begynne å forfølge slikt misbruk, sier Markussen.

Dagbladets råd er å ikke legge igjen personopplysninger før en er helt sikker på at konkurransene er ekte.

 - Et trent øye vil avdekke falske linker blant annet fordi utformingen ofte kan være påfallende lang og kronglete. Generelt er det en god regel at man bør utøve en viss kildekritikk før man åpner alle linker man får tilsendt - enten det er via epost, sms eller sosiale medier.

Ikke gi opplysninger Det aller viktigste å unngå når du er på sider som inneholder falske konkurranser eller svindel, er det beste du kan gjøre: ingenting.

Ikke legg igjen personopplysninger, og ikke trykk på lenker.

- Dette er svært viktig - aldri legg igjen opplysninger, sier Soldal.

Hun sier det er flere måter å oppdage de falske sidene på.

- Det kan være en liten stavefeil i adressefeltet. Svindlerne er i varierende grad profesjonelle og man forsøker å skjule spor. Vi gjør alt vi kan for å prøve å stoppe dette, sier hun.

Hun sier det også er viktig å varsle om du kommer over en falsk Dagbladet.no-artikkel. Om det er på Facebook eller via andre steder.

- På Facebook kan du enkelt rapportere om at innlegget er spam. Facebook har et like stort ønske om å fjerne slike kampanjer som oss, sier hun.

Coop til kamp Butikkjeden Coop er blant dem som nå går til kamp mot nettsvindlere som er ute etter personopplysninger. Informasjonen som kan hentes ut om forbrukerne kommer også fram til ellers lovlydige norske firmaer.

- En av de utenlandske aktørene vi kjenner til har flere norske firmaer på kundelisten. Informasjonen brukes blant annet til å omgå reservasjoner mot telefonsalg, sier Frode Elton Haug, juridisk direktør i Forbrukerombudet.

Ved falske nettsider og kampanjer, er bakmennene ofte ute etter informasjon de kan selge videre for å drive markedsføring mot deg, i praksis spam, som e-postadresser og telefonnumre. Dette gjelder spesielt konkurranser, og barne- likestilling- og inkluderingsminister Solveig Horne har nylig sendt forslag om strengere regler for telefonsalg på høring, netopp for å unngå videresalg, skriver Dinside.

FALSK: Denne kampanjesida, som også bruker Dagbladets mal, er falsk. Foto: Skjermdump
FALSK: Denne kampanjesida, som også bruker Dagbladets mal, er falsk. Foto: Skjermdump Vis mer