FLYR FORTSATT: Norwegian vil ikke sette Boeing 737 MAX 8-flyene på bakken. Foto: Norwegian
FLYR FORTSATT: Norwegian vil ikke sette Boeing 737 MAX 8-flyene på bakken. Foto: NorwegianVis mer

Slik forsvarte Norwegian flyene. Så kom helomvendingen

Skremte passasjerer kontaktet Norwegian - men selskapet ville ikke sette MAX-flyene på bakken. Nå gjør selskapet helomvending.

Norwegian, som har 18 Boeing 737 MAX-fly i sin flåte, har besluttet å sette samtlige MAX-fly på bakken etter anbefalinger fra europeiske luftfartsmyndigheter.

Nyheten kommer få minutter etter at britiske luftfartsmyndigheter offentliggjorde at de har beordret full stans i all trafikk med flytypen i britisk luftrom.

- Norwegian har valgt å sette våre Boeing 737 MAX 8 på bakken inntil videre etter anbefaling fra flere luftfartsmyndigheter. Når luftfartsmyndighetene gir råd om dette følger vi naturligvis deres anbefaling. Vi beklager til passasjerer som blir berørt av dette, men sikkerheten til våre passasjerer og ansatte kommer alltid først, sier Norwegians flygesjef Tomas Hesthammer i en pressemelding.

Selskapet opplyser at de har mer enn 110 Boeing 737-800 i flåten. Disse vil ikke bli berørt. Det blir heller ikke selskapets Dreamlinere.

- Norwegian vil gjøre sitt ytterste for å ivareta kunder som blir berørt og jobber nå med å omdisponere flyflåten for å begrense konsekvensene, heter det i pressemeldingen.

Bakgrunnen for beslutningen er tragedien som inntraff søndag, da et Boeing 737 MAX 8-fly styrtet i Etiopia. 158 mennesker døde som følge av ulykken.

Siden har flere land valgt å sette sine fly av denne typen på bakken. Blant andre har Australia, Kina og Storbritannia valgt å stenge sitt luftrom for ulykkesflyet.

Verken flyprodusenten Boeing eller amerikanske luftfartsmyndigheter mener det så langt er noen grunn til å ta flytypen ut av trafikk.

- Sikkerheten kommer først

Dagbladet snakket med Norwegian tirsdag ettermiddag, kort tid før selskapet besluttet å sette flyene på bakken. Da forsvarte de fortsatt beslutningen om å fortsette å bruke flyene.

- INGEN TVIL: Flygesjef Tomas Hesthammer i Norwegian sier at det ikke er noen tvil om at flyene er sikre. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix
- INGEN TVIL: Flygesjef Tomas Hesthammer i Norwegian sier at det ikke er noen tvil om at flyene er sikre. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix Vis mer

Norwegians flygesjef Tomas Hesthammer hadde da følgende å si til Dagbladet:

- Det er viktig for meg å presisere at dersom vi hadde hatt noen som helst tvil rundt sikkerheten, hadde vi ikke operert disse flyene. Sikkerheten til våre passasjerer og ansatte kommer alltid først. Våre Boeing 737 MAX’er tilfredsstiller alle sikkerhetskrav fra flyprodusent, amerikanske luftfartsmyndigheter og europeiske luftfartsmyndigheter, sier han.

Norwegian presiserte samtidig at både norske, europeiske og amerikanske luftfartsmyndigheter sier at det er trygt å fly Boeing 737 MAX 8.

Kort tid seinere kom imidlertid nyheten om at luftfartsmyndighetene i Storbritannia utestenger flytypen fra sitt luftrom. Minutter seinere gjorde også Norwegian helomvending og har altså besluttet å la flyene stå på bakken.

Flere av Norwegians passasjerer har det siste døgnet luftet sin bekymring for at Norwegian hadde planer om å fortsette som normalt – særlig fordi den samme flytypen styrtet for fem måneder siden i Indonesia.

Flere er bekymret

«Hvor på bestillingen kan man se hva slags flytype som er satt inn på flyvningen? Har bestilt tur i juni til Gdansk og kommer til å avbestille om det er 737 MAX 8 som flyr», skriver Linn Strand på Norwegians Facebook-side.

Hun er ikke alene om å være bekymret for å fly med ulykkes-flytypen.

Til Dagbladet utdyper hun:

- Jeg er rimelig sjokkert over Norwegian som ikke velger å sette disse flyene på bakken før en endelig konklusjon på hva som skjedde i Etiopia er klar. At de velger å fly et fly som potensielt kan sette sine kunder i fare. Nå skal det sies det ikke er sikkert at det omhandler flykonstruksjonen, men jeg er rimelig betenkt da dette er det andre flyet på fem måneder som styrter, sa hun før Norwegians beslutning om å sette flyene på bakken.

BEKYMRET: Linn Strand mener Norwegian burde gjort som de andre landene. Foto: Privat
BEKYMRET: Linn Strand mener Norwegian burde gjort som de andre landene. Foto: Privat Vis mer

Strand understreker at hun forstår at Norwegian er et lavprisselskap og det trolig er kostbart å sette fly på bakken, men hun syntes likevel det var skremmende at selskapet ikke gjorde som flere andre land.

Bjørn Roald er også blant dem som har skrevet på Norwegians Facebook-side.

- Når det kan stå om menneskeliv, er min konklusjon at det å sette flyene på bakken, er det eneste sikre og betryggende for alle. Altså, i påvente av sikre svar på hvordan en slik ulykke kunne skje, sa han til Dagbladet.

- Tilfredsstiller kravene

Tonje Næss i Norwegian anerkjente samtidig at flere passasjerer har uttrykt bekymring for å fly med 737 MAX-flyet, men presiserte at det er trygt å fly.

- Hva vil du si til de som er bekymret?

- Sikkerheten kommer alltid først. Vi ville aldri hatt fly i lufta, om vi ikke var sikre på at det var trygt for både passasjerer og ansatte. Det er trygt å fly, sa hun.

Det har ikke lykkes Dagbladet å få en ny uttalelse fra Norwegian etter at selskapet besluttet å sette flyene på bakken.

Innførte nye rutiner

Flygesjef Hesthammer forklarte at flytypen er en oppgradert versjon av verdens mest brukte flytype, Boeing 737.

- Våre dyktige piloter er godt trent i å håndtere ulike scenarioer og gjennomgår regelmessige evalueringer for at de skal kunne ivareta sikkerheten på best mulig måte, sa Hesthammer.

Etter Lion Air-ulykken for fem måneder siden innførte Norwegian nye rutiner som innebærer at alle piloter skal forholde seg til en oppdatert sjekkliste. Hesthammer opplyser at de i dag har minnet pilotene om viktigheten av å fortsette og følge disse rutinene.

- Alle våre piloter trener jevnlig på «upset recovery» - altså situasjoner der flyet befinner seg i en uønsket situasjon.

Norwegian opplyste også tidligere i dag at det ikke er mulig for kundene å reservere seg mot å fly Boeing 737 MAX 8.

NYTT FLY: På bare seks måneder har den helt nye flytypen Boeing 737 Max 8 styrtet to ganger. Dette vet vi om flyet. Video: CNN Vis mer

- Ingen indikasjoner på feil

Luftfartstilsynet opplyser at de ikke har vurdert restriksjoner mot ulykkesflyet.

Luftfartsdirektør Lars Kobberstad viser til at 737 MAX 8 er en amerikansk flytype, med amerikansk typegodkjenning, som ble akseptert av det europeiske flysikkerhetsbyrået EASA.

STENGER IKKE LUFTROMMET: Luftfartsdirektør Lars Kobberstad sier at det ikke er vurdert å stenge norsk luftrom for 737 MAX 8-flyene. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
STENGER IKKE LUFTROMMET: Luftfartsdirektør Lars Kobberstad sier at det ikke er vurdert å stenge norsk luftrom for 737 MAX 8-flyene. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix Vis mer

- Det er dermed produsenten Boeing, de amerikanske myndighetene og/eller EASA som normalt sett kan bestemme seg for å sette flyene på bakken, dersom det er mistanke om at det er noe galt med flytypen. Norwegian står også selv fritt til å sette sine fly på bakken, sier han.

Kobberstad sier at Luftfartstilsynet –på lik linje med det europeiske flysikkerhetsbyrået EASA og de amerikanske myndighetene FAA – ikke fått noen indikasjoner på at det var en teknisk feil med flyene.

- Vi har en god og tett dialog med Norwegian og forsikrer oss om at de følger opp sikkerhetsdirektiver fra Boeing og egne treningsprogram for bruk av denne flytypen, som er godkjent av oss, sier han.

Kobberstad mener at flysikkerheten for Norwegians passasjerer er godt ivaretatt.

- Skulle funn etter ulykken tilsi at det må gjøres tiltak, så vil vi også følge opp disse tilrådninger.

- Fattig trøst

Forbundsleder Yngve Carlsen i Norsk Flyverforbund sier til Dagbladet at han har stor forståelse for at passasjerene er mer eller mindre engstelige etter flyulykken i Etiopia.

- I forhold til ulykken er det også alt for tidlig å konkludere årsak. Det er kanskje en fattig trøst for engstelige passasjerer som kvier seg for å fly med Boeing 737 Max, sier han, men påpeker at det er veldig trygt å fly.

På spørsmål om hvordan pilotene trener til å håndtere slike situasjoner, viser han til Norwegian. På generelt grunnlag opplyser han om at pilotene er veldig godt trent til å håndtere alle nødsituasjoner som måtte oppstå.

- Det foregår både ved utsjekk til flytypen man flyr, samt hvert halvår der man både trener og blir testet i flysimulator. Her gjennomgås ulike systemfeil, både kritiske og mer bagatellmessige, forteller han.

FÅR OPPLÆRING: Yngve Carlsen presiserer at pilotene har god opplæring i å håndtere kriser. Foto: Norsk Flygerforbund
FÅR OPPLÆRING: Yngve Carlsen presiserer at pilotene har god opplæring i å håndtere kriser. Foto: Norsk Flygerforbund Vis mer

Bruker simulator

Ifølge Carlsen er dagens simulatorer så virkelighetstro at første gang pilotene sitter i cockpit på en ny flytype vil være med passasjerer om bord.

- Så kan man spørre seg hvorfor to ulykker med samme flytype skjer med fem måneders mellomrom, sier han, og svarer på sitt eget spørsmål:

- Her kan det nok dessverre være slik at tilfeldighetene spiller inn. Lion Air-ulykken kjenner man årsaken til og det er iverksatt nødvendige tiltak og trening som skal ivareta dersom en slik systemsvikt skjer igjen. Til ulykken i Etiopia kan det være helt andre årsaker.